Feestelijke oplevering Blauwe Verbinding

Op vrijdag 6 juli is de feestelijke oplevering van de Blauwe Verbinding.

Na zes jaar is het zover: de Blauwe Verbinding is klaar: een 15 kilometer lange waterweg, vanaf het Zuiderpark, via het Zuidelijk Randpark, de Heulweg, Rhoonse Baan, Koedood naar de Zuidpolder in Barendrecht. De verbinding zorgt voor schoon water in het gebied, functioneert als waterberging en creëert een ecologische verbinding tussen de verschillende groengebieden. Daarnaast is het een ideaal gebied voor wandelaars, fietsers en kanovaarders.

De feestelijke oplevering vindt plaats op vrijdag 6 juli. Dan nemen bestuurders en vertegenwoordigers van de gemeenten Albrandswaard, Barendrecht en Rotterdam en van het waterschap Hollandse Delta de route officieel in gebruik. Op zaterdag 7 juli zijn er diverse activiteiten op en langs de route. Iedereen is op beide dagen van harte welkom.

Overzicht van alle activiteiten op zaterdag 7 juli:

Activiteiten vanaf startpunt TOS/ZAP Zuiderpark:
-Kanoën €1,- pp/half uur / Tijd: 10.00-16.00 uur
-Aquabubbel op het water €1,- pp / Tijd: 10.00-16.00 uur / Aanmelden: niet nodig
-Wandeling met boswachter / Start bij TOS/ZAP Zuiderpark / Tijd: 10.30-12.30 uur / Aanmelden: blauweverbinding@rotterdam.nl
-Fietstocht langs de route / Start bij TOS/ZAP Zuiderpark / Tijd: 10.30-12.30 uur / Aanmelden: blauweverbinding@rotterdam.nl

Activiteiten vanaf startpunt Pendrechtse Molen:
-Wandeling met uitleg / Verzamelen op parkeerplaats Vrijenburgerplas / Tijd: 10.30-11.30 uur
-Wandeling met boswachter / Verzamelen op parkeerplaats Vrijenburgerplas / Tijd: 14.00-16.00 uur

Activiteiten op locatie Koedoodseplassen:
-Vroege vogelexcursie 8.00-10.00 uur / Aanmelden: excursies@natuurvereniging-ijsselmonde.nl (max. 12 deelnemers) / Start parkeerplaats Rode Boog, Rhoonse Baan
-Wandeling naar Schotse Hooglanders / Tijd: 11.00-13.00 uur / Start Poelweg 1, Rhoon / Aanmelden: manon.willemstein@freenature.nl
-Kanotocht kinderen vanaf 10 jaar € 5,- per kind / Start Essendijk 72, Rhoon / Tijd: 10.00-14.00 uur / Aanmelden: mrjschepers@hotmail.com of 06-10701391

Activiteiten op locatie Zuidpolder Barendrecht:
-Zuidpolderwandeling met gids / Tijd: 14.00-16.00 uur / Aanmelden via www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl/agenda/ of 06-20913635
-Recreatieboerderij De Kleine Duiker / Waterbeestjes vangen / Tijd: 10.00-12.30 uur / Aanmelden: info@kleineduiker.nl
-Kanotocht met geocachen € 1,- pp / Tijd: 13.00-17.00 uur / Aanmelden: info@kleineduiker.nl
-Iets eten? Ga naar Theehuys Polderzicht voor speciale aanbiedingen of huur een picknickmand
-Natuurspeeltuin het Barendbos: avontuurlijk spelen op eigen gelegenheid

Activiteiten op diverse plekken:
-Kanotocht voor volwassenen, hele route 15 km / Tijd: 10.00-15.00 uur / Aanmelden: via www.kv-lekko.nl
-Kanoën op diverse plekken € 1,- pp/half uur / Tijd: 10.00-16.00 uur
-Geocachen: langs de hele route zijn caches verstopt / Op eigen gelegenheid
-Gaatkensplas: kano-balspel door/met scouting (7-11 jaar) / Demonstratie Tijd: 10.30-11.30 uur / Zelf meedoen kan ook / Tijd: 13.00-16.00 uur
-Demonstratie Zeilbootjes

Datum en locatie
Vrijdag 6 juli, 14.00-16.30 uur
Ter hoogte van het viaduct aan de Heulweg, aan de kant van de Charloisse Lagedijk

Voor de precieze adressen en tijdstippen van de activiteiten op zaterdag 7 juli, en een plattegrond, kijk ook op de website van de gemeente Rotterdam.