Het wordt smullen in Pendrecht

Of het nu gaat om Surinaamse roti, Hollandse pot of Marokkaanse couscous; het Reizend Kookcafé gaat u de komende tijd de heerlijkste recepten van de wereldkeuken laten proeven. De start is zaterdag 26 oktober op Plein 1953 van 13.00 – 15.00 uur. U bent van harte welkom om te komen proeven.

Het Reizend Kookcafé is een initiatief van de gemeente Rotterdam om mensen te laten wennen aan aardgasvrij koken. Projectleider elektrisch koken van de gemeente Rotterdam, Monica Verhoek: “We willen de bewoners van Pendrecht voorbereiden op elektrisch koken. Het is vaak even wennen om te koken zonder direct vuur. Ze zijn gewend aan de vlam onder de pan. Wij willen laten zien hoe makkelijk en lekker het koken op een elektrische kookplaat is.”

Overal in de wijk
Op diverse locaties in de wijk het Reizend Kookcafé opduiken. Bijvoorbeeld in een supermarkt in de wijk, bij een volkstuin of gewoon lekker buiten op Plein 1953. Ook worden er kookworkshops ‘elektrisch koken’ gegeven. Verhoek: “Hier gaan mensen zelf aan de slag. Het gaat ons niet alleen om het aanleren van kooktechnieken, het gaat ook om verbinding in de wijk. Eten doet mensen denken aan bijzondere momenten, aan vroeger, andere bestemmingen, aan met de familie rond de tafel. Eten is ontspanning en brengt mensen samen.”

Koken zonder vlammetje wordt steeds populairder
Nederland gaat massaal over op elektrisch koken. Vorig jaar was bijna driekwart van de verkochte inbouwkookplaten elektrisch. Vooral inductie is populair. Dit blijkt uit onderzoek van de Gasmonitor 2019. Niet zo gek omdat het koken op elektrisch veiliger is, makkelijk schoon te houden en uiteindelijk energiezuiniger omdat er geen warmte rondom de pan verloren gaat en alleen de pan warm wordt, niet de hele kookcirkel. Verhoek: “Ook de bewoners van Pendrecht gaan steeds meer overstag en stappen over op elektrisch koken. Als we straks starten met de kookdemonstraties worden dat er alleen maar meer.”

De kookworkshops en demonstraties worden het hele jaar door gegeven. Wilt u zich alvast opgeven voor een gratis kookworkshop? Of houdt u van koken en zou graag een kookworkshop geven? Stuur een mail naar: info.punt@duurzaam.nl

Meer weten over Pendrecht aardgasvrij. Meld u aan via info.duurzaam@rotterdam.nl

Heeft u een favoriete feestrecept? Mail het naar info.duurzaam@rotterdam.nl