Patiënten nemen massaal afscheid van dokter Van Wijngaarden

Van Wijngaarden had al het één en ander gemerkt. Hij merkte dat hem aantal zaken werden onthouden. Alsof het Sinterklaastijd was. Hetty van Pelt en zijn vrouw hadden onder één hoedje gespeeld. Zo werd precies die fiets gekocht die Van Wijngaarden graag wilde hebben. In Veenendaal zal hij, als hij op die fiets zit, vaak met weemoed terugdenken aan zijn praktijk en zijn patiënten in Pendrecht.

Eén van de patiënten, die hem lang zullen heugen is Hetty van Pelt. Zij nam op de volgende manier afscheid van hem.

Beste dokter Van Wijngaarden,
Het is al weer 21 jaar geleden dat u als huisarts begon. Als opvolger van dokter Keyser op de hoek van de Sint Annalandstraat en de Stavenissestraat. ’s Ochtends in de praktijk als huisarts en ’s middags in een verpleeghuis in Capelle.
Mevrouw Van Wijngaarden deed de telefoon.
Als ze de baby ging wassen moest de telefoon met verlengsnoer mee de badkamer in. Dit leverde de dokter tijdens een huisbezoek een keer de vraag op wat voor tropische vogel de dokter had. Men had iets op de achtergrond gehoord.
Leuke tijd was dat.
De praktijk werd drukker en viel niet meer te combineren met het verpleeghuis. Zomer 1985 stopte het werk in Capelle.
Dokter Davidsz had aangekondigd in december te stoppen als huisarts. En u nam zijn praktijk over. In het najaar bent u zelf aan het verbouwen gegaan aan de Ossenisseweg om met een nieuwe, eigen praktijk door te gaan.
Waar de dokter in december 1985 mee klaar was. De praktijk kon open en de eerste assistente heette Jantina.
Na een jaar werd zij opgevolgd door Conny.
En in 1995 kwam dokter Lieverse erbij voor 2 ochtenden in de week. Ook kwam Madelein erbij in 2000.
We herinneren ons nog als de dag van gisteren dat u in 1985 hier stond om kennis te maken met de patiënten, nu staat u er weer en alleen. En jammer genoeg om afscheid te nemen van uw patiënten.
Ik had het graag anders gezien en denk dat dit allemaal niet nodig had geweest. Zeker als de instanties mee hadden gewerkt.
Wij als patiënten zullen u erg missen en waarderen uw zorg voor ons en kunnen uw besluit begrijpen.
En willen u niet met lege handen naar Veenendaal laten gaan. We hopen dat u op dit rijwiel nog vaak aan ons zult denken. Wij zullen uw inzet in ieder geval niet vergeten.
Bedankt namens de patiënten,
Hetty van Pelt