Vierde college Bewoners in de Kijkerd

Dinsdag 20 november werd in het Servicepunt Pendrecht het vierde participatiecollege georganiseerd. Dit keer waren de bewoners en winkeliers van Plein 1953 en omgeving uitgenodigd.
Geen groot gezelschap dit keer, maar wel het neusje van de zalm. Natuurlijk was Coen Veldhoen van de partij. Hij kent alle winkeliers en spant zich al enige tijd in om het winkelhart van Pendrecht op te vijzelen. Maar ook Eimert Hazebroek van ‘t Haasje was er en de altijd op het vinkentouw zittende Joop Klapwijk.

De bijeenkomst werd geleid door een geoefend voorzitter, Ida Maes. Zij is lid van het bestuur van Vitaal Pendrecht en woont in der Sliedrechtflat.

Vanuit Woonstad Rotterdam praatte Donald Spanjer mee en de deelgemeente deed mee in het college via Katja Horeman. Beiden zijn goed op de hoogte als het om de ondernemers van de wijk gaat.

Jaap en Jeane Lam en Clasien Kramer zijn bewoners van een flat grenzend aan het plein, de Tiengemetenflat.

De overige aanwezigen hadden een andere rol. Daar waren Sara Kalverdijk en Amal Dadi voor het maken van het verslag. Mimount Hammouche, Bien Hofman en Arno van der Laan voor het maken van de verbinding met de andere bijeenkomsten en het zorgen voor de koppleing naar de slotbijeenkomst op 27 november.

De leegstand op en rond het winkelhart van de wijk maakte voor het grootste deel de gesprekstof uit.

Er kwamen allerlei suggesties en ideeën op tafel. Ook de kringloopwinkel, die bij de Dialoogtafel in de Open Hofkerk aan de orde kwam.

Schoon en heel kwamen uiteraard ook ter sprake. Er zijn nogal wat ergernissen en die zouden in 2020 tot het verleden moeten horen. Het eendjesvoeren en alles er omheen kwam aan de orde. Waarom doen mensen dat en weten ze wel wat ze doen. Zijn er alternatieven voor het overtollige voedsel?

En natuurlijk wel of niet fietsen op Plein 1953. Door fietsen op het plein mogelijk te maken zou er volgens sommigen vast meer verbinding komen tussen de winkels aan de ene en de winkels aan de andere kant. Doordat die verbinding er niet is fietst men naar bijvoorbeeld de Aldi heen en terug zonder de rest van het plein en de winkels te zien. Kom je met de fiets uit het oostelijk deel van de wijk en je gaat naar Albert Heijn dan mis je ook de leuke winkelstrook waarop ‘t Haasje, de viswinkel en de bakker zitten. Fietsen over een fietspad op het plein zou het plein verlevendigen en het hart van de wijk sneller doen kloppen, is het idee. Er is een burgerinitiatief in de maak. En wie weet ligt dat er pad er in 2020.

De slotbijeenkomst op 27 november belooft een interessant college te worden.