Succesvolle kick-off voor aardgas Pendrecht

Het is nu echt zover, het startschot om Pendrecht van het aardgas af te krijgen is vrijdag 22 maart gegeven. Tijdens deze speciale kick-off bracht Woonstad Rotterdam verschillende partijen samen om het project ‘Pendrecht: zonder gas vooruit’ in te luiden.

Pendrecht is een van de eerste vijf wijken in Rotterdam die van het aardgas af gaat en heeft daarmee een voorbeeldrol in de energietransitie. “Als verhuurder in de wijk zijn we daar als Woonstad Rotterdam bijzonder trots op”, zegt directeur Dennis Lausberg: “In Pendrecht zijn we momenteel ook het verst met de plannen voor aardgasvrij wonen; Woonstad Rotterdam heeft inmiddels in 300 woningen voorbereidingen getroffen om van het aardgas af te gaan en in de komende jaren gaan we aan de slag met nog eens 300 woningen.”

Het is een bijzondere volgende stap voor een wijk waar het vijftien jaar geleden nog vooral ging over de leefbaarheid en andere minder leuke zaken. Dennis Lausberg: “Onze slogan was destijds ‘Pendrecht zet door’ en wie nu om zich heen kijkt ziet dat dat ontzettend goed is gelukt. Dat komt mede door de tomeloze inzet van bewoners die er vijftien jaar geleden voor kozen om het samen te doen; om samen vooruit te komen. Die werkwijze en mentaliteit past goed bij Woonstad Rotterdam en onze plannen en visie op energievlak. We hebben daarin grote ambities en vergezichten, maar willen vooral samen met de bewoners optrekken. ‘Pendrecht: zonder gas vooruit’ betekent dus tegelijkertijd zonder al te veel gas of energie samen richting deze spannende volgende fase.”

‘Pendrecht: zonder gas vooruit’

De aanpak in de vijf gebieden is steeds iets anders, zodat de gemeente ziet wat werkt en wat niet. “We doen ervaring op en zijn de aanpak aan het ontwikkelen”, zegt Karin Jaschtow, coördinator van de vijf pilotgebieden namens de gemeente. “Wanneer we weten wat goed werkt, kunnen we het proces fors versnellen en uitrollen naar andere wijken met als doel – tot 2050 – jaarlijks zo’n 9000 aardgasaansluitingen per jaar te vervangen.” Een spannende klus voor Woonstad Rotterdam en voor de gemeente, de bewoners en andere partijen die met de energietransitie bezig zijn. Daarom zijn er drie inloopmiddagen gepland waar Pendrechtenaren vragen kunnen stellen.

Bij de bijeenkomsten is ook Bien Hofman van bewonersvereniging Vitaal Pendrecht aanwezig. Als spil in de wijk weet ze als geen ander mensen te mobiliseren. Bien Hofman: “Bewoners willen vaak hele simpele dingen weten, zoals hoe je kan besparen op de energierekening, hoe je kan koken zonder gasfornuis en hoe ze dat straks allemaal moeten betalen. Ik vertel ze dan altijd over mijn eigen ervaringen met elektrisch koken en over hoeveel veiliger en milieuvriendelijker het is dan koken op gas.” Tijdens de informatiebijeenkomsten zet de gemeente ook energiecoaches in die antwoord op deze vragen hebben. “De energiecoaches zijn vrijwilligers die bewoners kunnen helpen om te besparen op hun energierekening”, zegt Anne Raangs, zelf energiecoach in Rotterdam-West. “Besparen kan al met hele simpele maatregelen, zoals korter douchen, stekkers loskoppelen en ledlampen gebruiken.” De gemeente hoopt dat bewoners van Pendrecht zich aanmelden om coach te worden zodat zoveel mogelijk mensen leren hoe ze zelf kunnen bijdragen aan de energietransitie. De coaches zijn er bovendien voor iedereen, voor huurders én voor woningeigenaren.

Uitdagingen

Namens die laatste groep was VVE010 tijdens de kick-off aanwezig: “De plannen die nu bij VvE’s liggen, zijn vaak wat kleinschaliger van aard, terwijl dit een flinke uitdaging wordt. Maar wij geloven wel dat je de urgentie van de transitie beter nu kunt inzien en er nu naar kunt handelen. Wij hebben er in ieder geval zin in om deze groep de komende jaren te ondersteunen.” Ook Stedin bereid zich voor op deze uitdaging: “Voor ons is het belangrijk dat we weten wanneer welk gebied van het gas af gaat en wat ervoor in de plaats komt. We moeten bijvoorbeeld rekening houden met de verzwaring van het elektriciteitsnetwerk, daar zijn namelijk verschillende doorlooptijden voor. Bovendien is iedere wijk anders, in de ene wijk is meer weerstand dan in de andere, dus wij doen net als de andere partijen tijdens dit proces nieuwe ervaringen op.” Nuon erkent ook de uitdaging van de energietransitie, maar had vooral complimenten voor de Rotterdamse aanpak: “Wij merken dat collega’s in andere steden met veel belangstelling kijken naar hoe wij dit hier doen. Vaak zijn zij nog van alles aan het bespreken, maar hier zijn we al begonnen. Hoe we in Rotterdam dit proces met zijn allen aanpakken is een mooi voorbeeld voor de rest van Nederland.”

De inloopmiddagen voor bewoners zijn gepland op 23 maart en 13 april bij Vitaal Pendrecht op Plein 1953 en op 11 mei tijdens het Lentefeest op Plein 1953.