2e prijs bij OSKAR-uitreiking voor Regenboog

De groep van De Regenboog toont trots het certificaat in het Stadhuis. Safia Demnati en Joke Kypriotakis houden de lijst met het kostbare papier erin vast. Om hen heen staan projectleider Gerdien van der Stoel van Cleo Patria, Diana Henriquez, Batoula Choua, Joop Verschoor en Anneke de Goede staan links van hen en rechts staan Lionel Martijn van de deelgemeente Charlois en Oritza Henriquez.
Joke Kypriotakis en Joop Verschoor vertegenwoordigen de Beatrixschool, Anneke is directeur van Cleo Patria en Safia, Diana, Oritza en Batoula werken in De Regenboog. Bij elkaar een erg trots gezelschap.

De Regenboog kreeg uit handen van wethouder Leonard Geluk de 2e prijs in hun categorie: een certificaat van € 1.500,-. De jury waardeerde dit wijkoppaspunt op school in samenwerking met partners ten behoeve van moeders die een taal/inburgeringcursus volgen gewedlig. De stichting Cleo-Patria en de Beatrixschool hebben het initiatief genomen en partners gezocht om een wijkoppaspunt te stichten, onder het motto ‘moeders helpen andere moeders door op te passen’. De opvang van kinderen van cursisten wordt geregeld; ouders kunnen een cursus volgen, en oppasmoeders ontwikkelen zich door een interne opvoedcursus en worden begeleid naar de toekomst op arbeidsmarkt.
De jury beschouwde dit samenwerkingsinitiatief als erg goed en erg nodig. Er wordt een mooie dubbelslag gemaakt: de combinatie van kinderopvang, het opleiden van oppasmoeders en het scheppen van kansen voor moeders om scholing te volgen.
Door dit project krijgen verschillende onderwerpen aandacht en wordt de problematiek zichtbaar gemaakt en aangepakt. Kortom, een noodzakelijk, stimulerend en goed bedacht initiatief.

De OSKAR in deze categorie ging met een beetje verschil naar de schoolsportvereniging, waarin de basisscholen de Globetrotter en de Schalm samenwerken. De schoolsportvereniging is ontstaan uit onvrede over het ontbreken van sportvereniging op Katendrecht en de wens om structureel een Brede Schoolaanbod te realiseren.

OSKAR is in Rotterdam in 2004 begonnen als prijs en wil daarmee opmerkelijke initiatieven in de spotlights zetten die een vernieuwende bijdrage leveren aan het onderwijs. Kansrijke vernieuwingsprojecten krijgen een impuls om uit te groeien tot stevige, overdraagbare activiteiten. Prijswinnaars kunnen hun activiteiten verder uitbouwen en een aanjagende functie voor anderen vervullen.
Extra aandacht gaat uit naar initiatieven buiten de reguliere activiteiten in het onderwijs. De projecten kunnen zowel klein- als grootschalig zijn, zolang de werkwijze maar overdraagbaar is. Inmiddels heeft het bronzen OSKAR beeldje -vergelijk de Oscar uit de filmwereld- al enige status verworven en wordt het een begerenswaardig beeld.
Er werden 3 OSKARS uitgereikt en evezoveel certificaten. Daarnaast waren er aanmoedigingsprijzen en de Zilveren Veiligheidspeld werd uitgereikt.