After Suikerfeest Party op Plein 1953

Een aantal jaren terug was het slachtfeest gevierd in het IJspaleis op Plein 1953. In de grote circustent werd een feestmaal gehouden met muziek en uitleg. Dick Verhaar van TOS had daar goede herinneringen aan en vroeg Rieks Westrik of er niet opnieuw iets dergelijks maar dan in het kader van de ramadan en het Suikerfeest georganiseerd zou kunnen worden in de Beachweek.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Want budget was er niet en om bewoners te vragen na zo’n intensieve tijd als ramadan en de 3 feestdagen die daarop volgen is misschien net iets teveel van het goeie.

Waarom gaan we niet langs een aantal winkels met islamitische ondernemers bedachten Raziye Akilli en Rieks op het laatste moment. Ze gingen vrijdag een aantal winkels langs en waren gehaal verrast over de reacties. Bakkerij Rawza wilde meteen een blik baklava leveren. De Supermarkt Özler gaf meteen dadels, Turks Fruit en kaakjes mee. Mario’s Pizzeria beloofde linzensoep te maken en salade en Salima zorgde voor broodjes en worstjes en munt voor in de thee. Het Turks Huis leverde een aantal thermoskannen Turkse thee en Habib van TOS nam van thuis een grote theepot mee en zorgde voor Marokkaanse thee.

Sedat Atacan van het Turks Huis vroeg Hoca Mustafa Uysal om langs te komen en antwoord te geven op vragen van deelnemers aan de maaltijd.

De rest liep als vanzelf. Ed Goverde, voorzitter van de deelgemeente Charlois, kwam langs en ook de beide burgemeesters van Pendrecht waren van de partij. Zo’n drie marktkramen vol.

En alles ging schoon op. Lekker eten en goed klaargemaakt.

Na afloop volgde er een leuk gesprek over ramadan en Suikerfeest. Dick Verhaar vroeg de hoca (imam) waarom zijn Turkse collega’s en zijn Marokkaanse collega’s net op een andere dag begonnen en eindigden met ramadan. Dat zit hem in een klein verschil van opvattingen onder moslims. De Turkse theologen denken dat vooraf precies te berekenen is wanneer het eerste kwartier van de maan zichtbaar is. En de Marokkaanse houden zich aan de waarnemingen van de Saudische theologen. Geen groot verschil, maar maakt net een dag uit. Hij maakte ook duidelijk dat door het verschil in de christelijke zonnekalender en de islamitische maankalender ramadan steeds een aantal dagen vroeger is. In 33 jaar tijd begint ramadan weer op dezelfde dag.
Hij legde ook uit waar moslims zich aan moeten houden en wanneer je wel en niet aan ramadan mag doen. Zware arbeid verrichten betekent voor hoca Mustafa, dat je wel goed om je gezondheid moet denken, dus in ieder geval moet drinken. Zo zijn er een aantal voorschriften. Je moet met al je zintuigen aan ramadan doen volgens Mustafa Uysal en voor je inleven in mensen die het minder hebben dan jij.

Vitaal Pendrecht en TOS besloten na afloop de ondernemers die meededen aan de maaltijd een bedankje te sturen.