Agnes Morene maakte gebruik van het inspraakrecht en sprak met de portefeuillehouder

Maandagavond 19 december was de laatste vergadering van de deelgemeenteraad Charlois. Er was één inspreekster uit Pendrecht, Agnes Morene. Vandaag sprak ze de portefeuillehouder en de wijkcoördinator.
Agnes Morene kent de deelgemeenteraad goed. Ze was er één periode lang van 2006 tot 2010 zelf lid van. Je kunt haar typeren als een kritische en bewuste wijkbewoonster. Een bewoonster, die de overheid serieus neemt. Voor haar is het de laatste strohalm zou je bijna zeggen.

Ze schreef haar inbreng op papier en deed er ook allerlei bewijsmateriaal bij. Ze had 3 zaken.
1. Het heien dat langs de A15 plaatsvindt en bewoners van Pendrecht, Zuidwijk en Barendrecht uit de slaap hield.
2. Het autoracen dat gestopt werd in het Waalhavengebied, maar sinds kort op de Driemanssteeweg gebeurt.
3. De overlast van jongeren in haar straat.

En omdat ze er toch was nam ze gelijk een 4e punt mee. Zij is vaak op de Baarlandhof, wanneer de Action open is en ze ergert zich dan wild aan de verkeerschaos die er dan in de hof is. Voetgangers en fietsers moeten er dan vrezen voor hun hachie, volgens Agnes.

Voor geïnteresseerden is op de site van de deelgemeente, via deze link, haar inbreng en de reactie van de portefeuillehouder en sommige raadsleden terug te horen.

Ages had zich naar haar gevoel goed gedocumenteerd en bracht naast haar verhaal allerlei zaken op schrift mee. De voorzitter, Ed Goverde, reageerde op één van de zaken en portefeuillehouder Alaattin Erdal deed de rest van de beantwoording. Ze bedankten Agnes voor haar inbreng, maar vroegen zich af of de inspreekster niet beter rechtstreeks haar zakden aan de verantwoordelijke mensen over had kunnen brengen. Er waren ook raadsleden, die graag eerder geïnformeerd hadden willen zijn. Maar ja, dat is het politieke spel in de deelraad, zullen we maar zeggen.

Het werk aan de A15 wordt inmiddels op een grotere schaal (grotere cirkel) aangekondigd. De andere punten zijn in kaart gebracht, maar de oplossingen zijn minder makkelijk dan je denkt.

Agnes voelde zich op de avond terugkijkend een beetje in de hoek gezet en niet erg serieus genomen. Zij had terugkijkend op de inspraak er misschien beter aan gedaan om direct met de portefeuillehouder in gesprek te gaan.

Dat gesprek vond gisteren, woensdag 11 januari, alsnog plaats. Niet even een korte zakelijke zitting. Toen het over de jongerenproblematiek ging bijvoorbeeld kwamen de verantwoordelijkheden van de politie, de deelgemeente, de Vereniging van Eigenaren en het rijk aan de orde. En zoals gezegd liggen de oplossingen niet direct voor het oppakken.

Maar, toch.

Eén ding kwam in het gesprek naar voren dat misschien een extra inspanning van Vitaal Pendrecht vraagt en dat is dat Alaattin Erdal naast de portefeuilles:
Ruimtelijke ontwikkeling, bouw- en inrichtingsplannen
Ontwikkeling recreatie- en sportaccommodaties
(speeltuinen, volkstuinen, sporthallen, sportcomplexen)
Verkeer en vervoer
Milieu
Economische ontwikkeling, wijkeconomie, werkgelegenheid

Ook de gebiedsontwikkelingen Zuidwijk en Pendrecht als portefeuille heeft. Dat bracht het idee naar voren om toch wat meer de schijnwerper te zetten op deze rol van Erdal.
Pendrecht is dus een extra aandachtsgebied voor hem. En omgekeerd kan hij interessant zijn voor de bewoner, die zich inzet voor zijn wijk. De bestuurders van de deelgemeente houden spreekuur op het deelgemeentekantoor. Maar misschien is er ook een rol te bedenken voor hem op deze site of andersinds in de wijk. Je kunt hem regelmatig op twitter tegenkomen. En soms is hij zelfs te zien in de landelijke politiek. Toen vorig jaar het druk bekeken congres van zijn partij, het CDA, langskwam op tv, was Alaattin Erdal de eerste spreker uit de enorme zaal.