Bewoners actief in project Buurt Bestuurt

In de Tiengemetenbuurt-Zuid in Rotterdam is begin april het project “Buurt Bestuurt” van start gegaan. In “Buurt Bestuurt”, bedoeld om bewoners te betrekken bij de veiligheidsaanpak in hun wijk, bepalen de bewoners zelf waar politie en Stadstoezicht een deel van hun uren aan besteden. Aldus een artikel in de zomereditie van Charlois Magazine.
Bewoners actief in project Buurt Bestuurt

‘Wij zijn de ogen en oren in de wijk’

De bewoners uit Pendrecht gingen niet over één nacht ijs en wonnen advies in bij een ervaringsdeskundige uit het ‘verre’ Spangen in de deelgemeente Delfshaven. Bij de startbijeenkomst begin april vertelde bewoonster Aag Kriek op inspirerende wijze hoe “Buurt Bestuurt” in haar wijk reilt en zeilt.
Al meer dan vijftig jaar zet Aag Kriek zich in voor Spangen, de speeltuin en het wijkgebouw in haar wijk. En zij is betrokken bij het maandelijks overleg met politie en opbouwwerk.
‘Ik en andere bewoners vanuit de wijk spreken ons daar uit over wat er speelt. Als dat nodig is, laten we op locatie zien welke problemen zich voordoen.’ Haar vertrouwen in de politie en Stadstoezicht is door dit project zeker gegroeid, bevestigt mevrouw Kriek: ‘Er wordt goed geluisterd naar wat ons is opgevallen. Wij zijn de ogen en oren in de wijk, voelen ons breed verantwoordelijk voor de hele buurt en werken nauw samen met alle betrokken instanties.

Vinger aan de pols

Andersom eisen we wel dat er zo snel mogelijk iets met onze opmerkingen of klachten gebeurt. We vergaderen immers niet mee voor Piet Snot. Na een week of wat willen we resultaat zien. En als er meer tijd nodig is, willen we precies weten waarom.’
Kriek vervolgt: ‘Ik wil achteraf kunnen vaststellen dat de aanpak over de hele linie resultaat heeft opgeleverd. Wij als bewoners weten waar de problemen zitten en hoe je die aan moet pakken. Wij houden de vinger aan de pols. Ik zeg altijd: op bepaalde punten zouden we weer terugmoeten naar de jaren vijftig, toen het gewoon was om met elkaar te leven, je verantwoordelijk te voelen voor de straat en buren, ongeacht kleur of herkomst.
Leefbaarheid is wat je met elkaar moet realiseren. Zijn de gordijnen dicht bij een oudje? Dan trek je als medebewoner aan de bel. Wij letten overal op. Nu ook weer. Ik moet zo naar het ziekenhuis. Een menssie van negentig is daar naartoe gebracht. En: een beetje om je heen kijken.
Dát is de enige manier om de buurt plezierig en leefbaar te houden.’

Inmiddels hebben de bewoners van de Tiengemetenbuurt-Zuid een top drie gemaakt van ergernissen in hun buurt. In overleg besloten zij samen dat de volgende zaken aangepakt moeten worden: het zwerfvuil en grofvuil in hun straten, het gedrag van groepen jeugd en overlast door drankmisbruik.
Bij deze laatste vorm van overlast blijken buurtbewoners zélf ook veel te kunnen doen. Door overlast tijdig te melden, elkaar te steunen of de overlastgevers op de juiste manier aan te spreken, wordt vaak erger voorkomen.

Ook is in het Dokhavengebied in Oud-Charlois inmiddels Buurt Bestuurt gestart.