In de satelliet vond maandag 14 augustus het gesprek plaats, dat bij de overhandiging van de petities door bewoners was afgesproken. Van het bewonerscomité waren Mary Bos, Mar van Dinter, Johan van Peer, Nolly Groenendijk, Bien Hofman, At Polhuis en Gerard Boom bij Evert Peereboom aangeschoven. Peereboom opende het gesprek met zijn indruk over het functioneren van het Klant Contact Centrum, KCC en de verwijsfunctie die ingesteld is op het Wijk Servicepunt Pendrecht aan Plein 1953 nummer 65.
De mensen van het Wijk Servicepunt waren met vakantie dus konden helaas niet meedoen met het overleg. Zij zijn door de Nieuwe Unie wel ingewerkt in de systemen en hebben via de computer toegang tot het netwerk van de Nieuwe Unie. Evert Peereboom kon niet zeggen of er intensief gebruik van werd gemaakt. Ook de bewoners aan de overlegtafel hadden daarover geen informatie. Afgesproken werd om die informatie wel bij de verschillende partijen op tafel te krijgen.
Het Klant Contact Centrum werd op 1 maart geopend en ging meteen een spannende tijd in. Er gingen heel veel mensen bellen en de bezetting was in het begin niet altijd optimaal. De wet van Murphy ging ook voor de start van dit centrum op. Nu werkt de zogenaamde “Open Tafel” goed en de kwaliteit van het personeel gaat met flinke stappen vooruit.
At Polhuis vroeg of er een overzicht is van de vragen die gesteld worden. Worden de bellers goed geholpen en zijn ze ook tevreden na hun melding of vraag. En vinden er ook in-
derdaad persoonlijke gesprekken plaats op de sateliet met bewoners die om welke reden dan ook niet naar Zuidplein kunnen. Evert Peereboom zei dat die gegevens er wel zijn, maar dat hij ze nu niet paraat had. U kunt als lezer ook via de reactiemail van deze site uw ervaringen weergeven.
Mar van Dinter vertelde dat ze op de eerste warme maandag vanuit de Sliedrechtflat gebeld hebben en samen wel drie uur bezig waren om contact te krijgen. Evert Peereboom zei dat
90% direct door komt.
Nolly Groenendijk sprak haar ergernis uit over het feit dat er nieuwe medewerkers van de Nieuwe Unie zijn die niet weten dat er een Werkgroep Herkingenbuurt bestaat. De overdracht van vorige werknemers is bijzonder slecht geweest. Voor de deelgemeente geldt overigens hetzelfde aldus verschillende deelnemers aan het gesprek. Sommige uitlatingen over het het sturen van een deurwaarder bij het niet betalen van de verhoging van de schoonmaakkosten door telefoonbezetting vanuit het KCC, schiet bewoners ook in het verkeerde keelgat.
Een nieuwtje is dat de Nieuwe Unie, Pendrecht Zet Door, Charlois’ Welzijn en de Plein Ontwikkelings Maatschappij in Birmingham van de one stop shop geleerd hebben dat één loketgedachte in Pendrecht het contact tussen bewoners en instellingen goed zou kunnen verbeteren. Er zijn ideeën om het kantoor van de Nieuwe Unie aan Plein 1953 nummer 63 voor dit doel in te gaan richten. Het pand wordt dus voorlopig niet verhuurd.
Er is daarin nog geen beslissing genomen en men zal er nog over overleggen met bewoners. Evert Peereboom heeft toegezegd de gegevens van het KCC, huisbezoeken en gesprekken in de satelliet aan de Tiengemetenhof door te geven aan de BOP. Ook het functioneren van het Wijk Servicepunt Pendrecht als verwijsfunctie zal hij in beeld brengen. Een aantal zaken die in de wijk spelen en zowel de deelgemeente als de Nieuwe Unie raken werden doorgegeven. Peereboom zei toe het met verschillende functionarissen op te zullen nemen. Beide partijen keken terug op een goed gesprek. Hoewel de scepsis bij bewoners blijft.