Blokker gaat opnieuw reorganiseren. Het bedrijf schrapt 390 extra banen en moderniseert tegelijkertijd de winkels. Het oranjegeblokte logo is binnenkort verleden tijd.
Afgelopen vrijdag werd het personeel om 08.00 uur ’s morgens bijeengeroepen. De filiaalleiders praatten de werknemers bij over de veranderingen. Het bedrijf kampt met dalende verkopen. Rob Heesen, de nieuwe topman van Blokker, vindt de ingrepen die vorig jaar werden gedaan ‘niet ingrijpend genoeg’. Dit is volgens hem ‘echt nodig’ om ‘concurrerend en flexibel’ te blijven. Hij wil ‘scherpere keuzes, betere resultaten en lagere kosten’, onder andere door op rustige dagen minder winkelpersoneel in te zetten.
Metamorfose
De indeling en uitstraling van de winkels ondergaan een complete metamorfose. Het wordt allemaal moderner waarbij ook het oranjegeblokte logo eraan moet geloven. Er komt een eigen huismerk met onder andere handdoeken en beddengoed en de webshop wordt vernieuwd. Het gaat om een investering van ruim 100 miljoen euro.
Vernieuwde filialen
Het eerste gemoderniseerde filiaal is al geopend in Amsterdam. Wanneer andere filialen, zoals in Pendrecht, aan de beurt zijn, is niet bekend.
Achtergrond
Blokker werd opgericht in 1896 en voerde vorig jaar voor het eerst een reorganisatie door. Er werden toen al 390 banen geschrapt. In de Nederlandse filialen werken bijna 7000 mensen. Wereldwijd heeft Blokker Holding circa 22.000 medewerkers. Onder Blokker Holding vallen Blokker, Marskramer, Leen Bakker, Xenos, Bart Smit, Intertoys, Big Bazar, Cook & Co en Maxi Toys.