STADSREGIO ROTTERDAM
Actiegroep “Red bus 77/70”
t.a.v. mw. M. van der Heide en mw. Van Tilburg
Rotterdam, 7 november 2007
Geachte mevrouw Van der Heide en mevrouw van Tilburg,
Op 12 juli 2007 heeft u brieven en handtekeningenlijsten aan mij overhandigd over de buslijnen 70 en 77. In mijn brief van 25 juli 2007 heb ik u toegezegd, dat zodra de stadsregio tot besluitvorming komt, ik u nader zal berichten over de wijze waarop de stadsregio invulling kan geven aan uw bereikbaarheidswensen. Op 30 september heeft u per mail bij de stadsregio geïnformeerd naar de stand van zaken.
Inmiddels kan ik u berichten dat de stadsregio een besluit heeft genomen over de nieuwe dienstregeling van de RET, die ingaat op 9 december 2007, en over het nieuwe Programma van Eisen voor het busvervoer dat van toepassing is vanaf 2009. Omdat ik, naast wethouder Verkeer, Vervoer en Organisatie van de gemeente Rotterdam, tevens portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de stadsregio ben, schrijf ik u deze brief als portefeuillehouder van de stadsregio.
Naar aanleiding van uw actie en op verzoek van de stadsregio, zal de RET in de nieuwe dienstregeling zorgen voor een betere verbinding tussen Zuidwijk en het Clara ziekenhuis. Reizigers moeten (nog steeds) overstappen bij station Lombardijen, maar de bustijden gaan beter op elkaar aansluiten. Omdat lijn 70 wel vaker rijdt dan lijn 75 zal op de halten van lijn 70 langs de Slinge worden vermeld welke ritten aansluiting bieden op lijn 75, zodat reizigers weten hoe laat ze moeten vertrekken voor een verbinding met het Clara ziekenhuis. Op de terugweg vanaf het Clara ziekenhuis kunnen reizigers gebruik maken van iedere rit van lijn 75. Overdag heeft lijn 70 een hoge frequentie zodat niet lang hoeft te worden gewacht. In de avonduren komt er een aansluiting tussen lijn 75 en lijn 70, met een wachttijd van enkele minuten bij station Lombardijen.
De door u gewenste oude route van lijn 77 zal in de nieuwe dienstregeling echter niet terugkeren. Omdat deze route voor een belangrijk deel parallel verloopt aan die van TramPlus lijn 25, is de verwachting dat lijn 77 hier nu veel minder reizigers zou hebben dan in de oude situatie toen tramlijn 25 er nog niet was. Bovendien heeft lijn 77 inmiddels een andere route, waarop ook reizigers in- en uitstappen. Daarom is op dit moment niet gekozen voor het opnieuw invoeren van “de oude” lijn 77.
Ik ben me echter goed bewust van het belang van goede openbaar vervoer voorzieningen voor de bewoners van Rotterdam Zuid, en uw actie heeft daar nog eens op gewezen. Daarom wordt hieraan specifiek aandacht besteed in het nieuwe Programma van Eisen voor het busvervoer dat geldt vanaf 2009. Concreet betekent dit dat het vervoerbedrijf voor 2009 een voorstel moet maken voor een verbetering van de lokale verbindingen in en rond de deelgemeente Charlois. Daarbij is een aantal aandachtspunten benoemd, waaronder de door u bepleite verbinding tussen de wijken Pendrecht en Zuidwijk, en van deze wijken met de ziekenhuislocaties van het MCRZ. Let wel, hiermee is nog niet gezegd dat deze verbinding er ook daadwerkelijk zal komen. De vervoerder moet een voorstel maken en hierbij rekening houden met verschillende wensen aan de openbaar vervoer verbindingen. Welke van deze wensen gehonoreerd kunnen worden en welke niet, is nu nog niet zeker.
Ik zal u van de ontwikkelingen hieromtrent op de hoogte houden.
Tot slot wil ik nog mijn waardering uitspreken voor uw inspanningen voor betere openbaar vervoer verbindingen. Ik hoop dat u ook in de toekomst van u wilt laten horen, als er verbeteringen gewenst zijn van het openbaar vervoer in Rotterdam Zuid.
Met vriendelijke groet,
Jeannette Baljeu,
Portefeuillehouder Verkeer en Vervoer.
Opmerking van Vitaal Pendrecht:
Teleurstellend voor de korte termijn maar er gloort dus nog een sprankje hoop voor in de toekomst.