Op de deelgemeenteraadsvergadering van 3 november vorig jaar maakte Gerard Boom gebruik van het vragenhalfuurtje. De inkrimping van de buslijnen van de RET maakten hem erg bezorgd. Hij sprak namens alle bewonersorganisaties van Charlois. Inkrimpen? Hoe kan dat nou?
Verantwoordelijk portefeuillehouder Dominic Schrijer reageerde toen op de vraag van Boom: het heeft alle aandacht van de Deelgemeente en dat hij zijn bezwaren over het wegvallen van allerlei vervoer voor bewoners van de deelgemeente Charlois al in overleggen had weergegeven. De berichten in het Rotterdams Dagblad sloegen dan ook in als een bom. Dat lijn 66 zou verdwijnen uit Pendrecht en 47 een deel van lijn 66 over zal nemen. 47 gaat niet rechtstreeks van Pendrecht naar het Zuidplein zal rijden, dus die verbinding gaat weg. Na 19.30 ’s avonds en op zondagochtend tot 12.00 uur rijdt de bus helemaal niet. Dat komt immers hard aan.
Er werden handtekeningen opgehaald, de ondernemingsraad van de RET leverde interessant materiaal en Gerard Boom belde het stadhuis. Hij wilde een trapje hoger op. “Helpt het inspreken bij de deelgemeente niet dan gaan we maar eens rechtsreeks vragen aan wethouder Hulman, wat die er allemaal van vindt”, was zijn idee. De wethouder houdt spreekuur in de centrale bibliotheek, dus een afspraak was snel gemaakt.
Woensdag 7 april ging ie samen met wijkbewoonster en actievoerster Agnes Morene naar zijn spreekuur in de Centrale Bibliotheek.
Op de foto zit Agnes links naast haar Gerda Velthoen van de bestuursdienst, naast haar wethouder Hulman en Gerard Boom.
In zeven dagen tijd waren meer dan 700 handtekeningen bij de BOP binnengekomen. Die stapel ging mee onder de arm. In de metro op weg naar de bibliotheek, bleek het onderwerp de reizigers niet onberoerd te laten. Er kwamen verschillende suggesties om de wethouder op andere gedachten te brengen. Aangekomen in de bibliotheek kon direct aangeschoven worden bij de wethouder en zijn assistente. Er had een inspreker afgezegd. Daardoor had de wethouder meer tijd voor de Pendrechtse delegatie.
Hij zei dat hij 14 miljoen euro korting kreeg van dit kabinet en dat hij zo min mogelijk mensen wilde treffen. Er komen volgens hem allerlei alternatieven in de nieuwe dienstregeling en er zijn door het college keuzes gemaakt langs de zware raillijnen. Metro en tramplus worden het hoofdvervoer en bus en gewone tram vormen aanvoerlussen. Volgens hem wordt het vervoer straks beter. Zeker het busnetwerk gaat zorgen voor aan- en afvoer naar die zwaardere railverbindingen. “Het totaalbeeld wordt beter”, aldus de wethouder, “de 600.000 mensen, die dagelijks gebruik maken van het openbaar vervoer worden straks goed bediend”.
Agnes Morene was dat helemaal niet met hem eens en legde al haar kennis van de loop van de lijnen op tafel. Agnes weet er alles van, want zij maakt dagelijks gebruik van de bussen in Pendrecht. Ze wees op de vele ouderen, die er in de wijk wonen en aangewezen zijn op de bus. “’s Avonds wordt het vervoer stukken minder en op de zondagochtend wordt het onmogelijk om bijvoorbeeld met de bus naar de kerk te gaan. Veel kerkgangers maken op zondagochtend én zondagmiddag gebruik maken van de bus, omdat kerken in omliggende wijken gesloten worden. Ook voor gezinnen met kinderen en moeders met kinderwagens die nu moeten gaan overstappen om op het Zuidplein te komen is het verdwijnen van de bus een probleem.”, was haar betoog, “Bus 66 gaat vanaf 24/5 niet verder dan het Zuidplein en Bus 47 gaat overdag niet verder dan het metrostation Slinge. Daartussenin ligt alleen de Zuiderparkweg. De bezuining is, zeker overdag, dus verwaarloosbaar. Het gaat om slechts één halte!”. Uit de reactie van Hulman bleek dat hij niet alle details kende. De wethouder stelde haar de vraag: “Hoe had u het aangelegd om die 14 miljoen euro te vinden?” “Geen tramlijn naar Vlaardingen”, was haar antwoord. Dat vond hij weer geen oplossing. Toen hij kwam bleken de besluiten daarvoor al genomen te zijn.
Stefan Hulman zei het lastig te vinden dat er twee buslijnen weg moeten uit Pendrecht. Hij wilde graag begrip kweken voor de keuze die het college gemaakt heeft. Hij beloofde de bezettingscijfers cijfers aan te geven in een mailtje van beide lijnen. Hij heeft toegezegd om nog eens te bekijken om 66 naar het Zuidplein kan blijven rijden.
Met een beetje een onbestemd gevoel keerden Agnes en Gerard huiswaarts. “Aardige man, maar wat gaan we er uiteindelijk van merken?” De deelgemeente doet en kan niks, de wethouder blijkt ook vooral uitvoerder van rijksbeslissingen. Moeten we dan uiteindelijk toch naar de minister voor het behoud van onze bus tot aan het eindpunt in de buurt van Valckensteyn?” Inmiddels lag er bij de BOP weer een stapel van minstens 700 handtekeningen en is de actie ook het Rotterdams Dagblad niet ontgaan.