Consentspel met de Pendrecht Universiteit in Schouwen Duiveland

17 mensen en één docent spraken met elkaar over de Sociocratische Kringorganisatie Methode en speelden het consentspel. Pieter van der Meché hield een inleiding over de Sociocratische Kringorganisatie Methode en tekende de verwachtingen van de deelnemers en de reacties van de deelnemers op.
Op bijgaande flaps zijn de aantekeningen van de avond te zien.
De verwachtingen liepen uiteen. Ze gingen van het werken van het politieke systeem in de deelgemeente naar het samen opzetten van een brassband.

Dat lijken onverenigbare zaken, maar in de praktijk lopen ze tegen dezelfde grenzen aan.

Pieter van der Meché introduceerde een driehoek met bovenin
Leiden (bij een fietser zijn hersenen)
Uitvoeren (bij een fietser zijn benen)
Meten (bij een fietser zijn ogen, maar ook zijn oren)
Een dynamisch proces waarmee de fietser van A naar B komt en waarmee een organisatie of een buurt zich ook van A naar B kan verplaatsen. Want wat voor een fietser opgaat, gaat ook voor een organisatie, bedrijf, of grootser een buurt, wijk, deelgemeente of stad op.

Hoe gaat dat het best werken.

Dat werd getest met het consentspel. De deelnemers werd gevraagd zich voor te stellen samen in een huis te wonen met verschillende kamers. Voor iedereen een eigen kamer en samen besluiten nemen over één parkeerplaats op de oprijlaan, dus op eigen grond en over roken in huis. Op grond van de opmerkingen van iedereen werd een voorstel gemaakt en iedereen de vraag voorgelegd kun je je consent (toestemming) geven aan dit voorstel. Dat werkte erg verhelderend en maakte ieders tongen los.

De groep wilde na deze eerste kennismaking met de methode verder en sprak een vervolg af. Er komt dus via deze website vast meer nieuws over het werken met de sociocratische methode.
Als je direct meer wilt weten, kijk dan eens op www.sociocratie.nl