Links op de foto Iet Rollingswier, in het midden Gerard Boom en rechts Jenny Zwijnenburg. Gerard zit in diverse organisaties van bewoners in de wijk en deed onlangs mee aan een informatief gesprek met de beide sociaal adviseurs. Gerard had ook zelf een vraag. Hij wil graag een afspraak met een arts om gekeurd te worden voor de verlenging van zijn rijbewijs. Over niet al te lange tijd is Gerard 70. En hij heeft van de artsen in het Gezondheidscentrum Zuiderkroon begrepen, dat zij geen tijd voor hem hebben. Iet en Jenny gaan voor hem op zoek.
Zoals ze dat voor veel bewoners uit de wijk doen. De Vraagwijzer beslaat een heel breed terrein. Eigenlijk kunnen bewoners met alle vragen bij hen terecht, maar in de praktijk komt het neer dat vragen op gebied van gezondheid, woonzorg en welzijn bij hen terechtkomen. Zij zeggen er nadrukkelijk bij dat zij niet de doktersassistente zijn. Bij hen is de drempel erg laag, al blijkt ook uit de praktijk dat vooral de oudere en bewoners met een chronische ziekte bij hen langs komen. Soms zit er ook een “specialist” op een bepaald terrein naast hen, zoals op donderdag een maatschappelijk werker.
De Vraagwijzer is nog maar kort in werking maar heeft al heel veel “klanten”. Er zij al 240 mensen geregistreerd, wat neerkomt op 13,3 contacten per ochtend. Het gaat om korte contacten. Gaat het er naar uitzien dat er langere tijd voor een vraag nodig is, dan wordt er een afspraak gemaakt. Iet en Jenny zitten er vooral om de balie draaiend te houden en niet om aan allerlei overleggen in de wijk en daarbuiten deel te nemen. Er zal binnenkort wel een meer informeel contact zijn van alle werkers in het Gezondheidscentrum onder leiding van de locatiemanager Petra van der Jagt.
Klachten noteren de sociaal adviseurs ook en geven die door aan de instanties waarvoor ze bedoeld zijn. Iet komt vanuit soortgelijk werk in Hoogvliet en Jenny kent de wijk goed. “Ik vind dat Pendrecht vooruit gaat. Over een hele tijd gezien, kun je ook merken dat het veel beter wordt. Wel jammer dat er allerlei straten dichtgetimmerd zijn in deze omgeving. Dat geeft niet zo’n prettige sfeer”, zegt ze.
Jenny en Iet willen graag weten wat anderen doen in de wijk en vinden het ook belangrijk dat men elkaar weet te vinden. Een verdergaand gesprek met de wijkwinkel van de BOP en de “dames” van het Wijkservicepunt Pendrecht aan de Krabbendijkestraat is voor hen belangrijk. Ze benadrukken wel dat Iet 12 uur werkt voor de Vraagwijzer en Jenny 15 uur en dat iedere minuut productief moet zijn. Gezichten bij de namen van verschillende collega’s in de wijk horen daar vast en zeker bij.
De vraagwijzer kan gebeld worden op telefoonnummer 010 – 410 55 50. Het adres is Vlissingenplein 5, 3086 GZ Rotterdam.