Divali viering in Servicepunt Pendrecht

Vrijdag 28 oktober wordt in het Servicepunt Pendrecht door de Ramain Semaadj, de dansers van Ahilya en de muziekgroep Darshni DIVALI gevierd. Kom om 18:00 uur naar de Baarlandhof 28.
Divali is op 26 oktober en wordt door de Hindoes vooral thuis met de familie gevierd. Divali is het enige feest dat heel India verenigd. Traditioneel is het bekend als “Het feest van het licht”. In de praktijk worden kleine lampen (diya’s) aangestoken. Deze lampen zijn gemaakt van klei, waarin de lichtjes aangemaakt worden met als brandstof geklaarde boter, ofwel Ghee. Dit geheel heet de Dia. Deze aangestoken Diya’s worden in elke ruimte van de woning neergezet.

Het vieren van dit feest gaat gepaard met het nuttigen van zoetig eten. Echter in het buitenland steekt men daarnaast ook vuurwerk af. Divali is een vrolijk feest en wordt vaak gevierd in gezinsverband. Het is een feest voor iedereen, voor jong en oud, man en vrouw, arm en rijk. Divali wordt gevierd om het licht te verwelkomen in het leven. Licht wordt namelijk altijd wordt geassocieerd met succes en hoop. De godin Lakshmi (godin van rijkdom/overvloed/succes/vrede) wordt met dit feest geëerd.

Iedereen in India viert met het feest met evenveel spiritualiteit en Divali staat voor vernieuwing in het leven.

Divali is een van de best gevierde feesten binnen de hindoecultuur. Het verenigd alle leden van de gemeenschap, jong, oud, rijk of arm. De Diya’s verwelkomen godin Lakshmi in elk huis, vandaar dat men op zo’n avond thuisblijft. Als je aanklopt bij een Hindoestaanse familie op 26 oktober ’s avonds zal men je met veel egards ontvangen, want jij zou best eens Lakshmi kunnen zijn.

Divali wordt eigenlijk in 5 dagen gevierd. Het unieke van Divali is het harmonieuze van de 5 filosofieën. Als we elke van deze 5 dagen vieren met ware begrip, dan zal dit ons leven verrijken. Elke dag heeft zo zijn eigen rituelen en mythes.

De derde dag van het feest Divali is de meest belangrijke dag van de Lakhsmi-puja, welke geheel in het teken staat van de godin Laksmi. Deze dag is ook bekend als Chopada-puja. Deze dag valt op de donkere nacht van Amavasya (donkere helft van de maand). Men gelooft dat op deze voorspoedige dag god Krishna zijn incarnatie heeft verlaten.

DIVALI in het Servicepunt Pendrecht wordt georganiseerd door de Ramain Semaadj groep, de dansers van Ahilya en de muziekgroep Darshni.

Zij gaan op vrijdag 28 oktober het Dipawali feest vieren in het Servicepunt Pendrecht aan de Baarlandshof 28.

vrijdagavond van 18:00 uur tot 21:00 uur

Zij hopen dat er veel mensen komen. Net als toen zij in het voorjaar het HOLI feest vierden. Bijgaande foto werd toen gemaakt.

Je hoort hen als het ware zingen, of liever gezegd chanten:

Hemare prye bhayo aur beheno tetha betjo
Aap sebhie ko hemara ader poerwaqt prenaam

aap sebhie ko diwalie parwe ke oeplaks per hardiek bedhai aur subh kamnaye

laksmie ma toemhe dheer sare khoesia predaan kere aur sebhie doekh aur wiegne ko doere kere

Ma DOERGA shaktie shaantie santoeshtie boedhie wiwekam aur soemetie sebhie pranieyo ko dewe

djay MAHA LAKSMIE MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Dharma aur pariwaar