Getuigen gezocht van dumping cavia’s Havenspoorpad

Stadsbeheer Rotterdam zoekt naar tips over de gedumpte cavia’s langs het Havenspoorpad.

Men is nog steeds op zoek naar tips over de dumping van een groep cavia’s langs het Havenspoorpad in Lombardijen. Een nog onbekend iemand liet hier op vrijdag 30 september de cavia’s los. Het zou gaan om een vrouw die de cavia’s bij de kinderboerderij heeft aangeboden, maar die nam de cavia’s niet aan.

Stadswachten wisten drie cavia’s te vangen en vonden een vierde cavia die helaas niet meer leefde. Medewerkers van het Knaagspoor in Ridderkerk en een mevrouw vonden ieder nog een levende cavia. Voor zes cavia’s kwam de hulp helaas te laat; een van de overleden cavia’s had twee jongen die het eveneens niet overleefd hebben.

Cavia’s en konijnen overleven niet in het wild
Cavia’s, en ook konijnen, kunnen helemaal niet in het wild overleven. Breng ze dan desnoods bij de opvang of het asiel, luidt het advies. De gedumpte cavia’s zijn waarschijnlijk gedood door kraaien of eksters. De vijf cavia’s die het overleefden, zijn opgenomen door het Knaagspoor. De mannetjes zijn hier gecastreerd, de vrouwtjes blijven er in ieder geval tien weken om na te gaan of ze zwanger zijn.

Tips?
Stadsbeheer Rotterdam is op zoek naar mensen die tips hebben over wie de cavia’s heeft gedumpt. Stadsbeheer is bereikbaar via 14010 en Twitter.

Bron foto’s: Stadsbeheer