Ging de BOP verder in Alblasserdam?

In 1987 gaven een aantal bewoners uit de Herkingenbuurt de aanzet tot de BewonersOrganisatie Pendrecht, de BOP. Al een aantal jaren functioneert die organisatie niet meer. Binnenkort gaat de verenigingsnaam ook officieel uit de registers van de Kamer van Koophandel. Maar ……..
Op de West Kinderdijk naast de fabriekshal van Mercon staat een bedrijvencomplex.

En welke organisatie zit er in? Precies de bop. De bop? Zou de BewonersOrganisatie Pendrecht stiekem doorgegaan zijn in Alblasserdam.

In 1987 gaven een aantal bewoners uit de Herkingenbuurt de aanzet tot een bewonersorganisatie in Pendrecht. Ze hadden op een pand in Zuidwijk de letters BOZ, Bewonersorganisatie Zuidwijk, zien staan en dachten: “dat moeten wij eigenlijk ook hebben.” Ze waren mee gaan doen aan de woonlastenacties van het stedelijke comité Heerma Zo Niet! en gingen actie voeren tegen het regeringsbeleid dat uitgevoerd werd door Enneüs Heerma, die in 1986 Gerrit Brokx was opgevolgd. Heerma wilde forse bezuinigingen op bijvoorbeeld de huursubsidie, de stadsvernieuwing en verzelfstandiging van de woningcorporaties.

In 1987 zag de BOP het levenslicht. Ze moesten opboksen tegen een systeem van overleggroepen van de woningcorporaties in Pendrecht en wilden per buurt buurt- of werkgroepen in het leven roepen. In Zuidwijk was dat goed gelukt en werkte dat ook goed.

In Pendrecht kwamen ze een heel eind. Ze begonnen in een kleuterschool, gingen naar een sloopwinkel en verhuisden naar een volgende sloopwinkel. Totdat er 2000 een pand aan de Ossenisseweg 99 vrij kwam. De buurtsupermarkt ging dicht en er werd een fraai interieur gemaakt. Tot 2007 zat de vereniging BewonersOrganisatie Pendrecht daar. In dat jaar verhuisde de organisatie naar het Servicepunt Pendrecht, op Plein 1953 nr 63. Er zou een zogenaamde one stop shop komen. Dat hield o.a. in dat allerlei organisaties samen gingen werken onder één dak.

De eerste voorzitter van de vereniging was John van Drunen, vervolgens nam de charismatische voorman Piet Otting de leiding van de vereniging. Na diens vertrek werd Jack Huys voorzitter. Ook een man die zich sterk maakte voor de organisatie van bewoners volgens een bepaald model. Toen Jack overleed in 2002 kon de club maar moeilijk een nieuwe voorman vinden en nam ook de animo af om in de organisatie deel te nemen.

Gerard Boom en Marja Rutteman zijn later nog voorzitter geweest, maar buurt- en werkgroepen waren er nauwelijks meer.

In 2003 ontstond de beweging Vitaal Pendrecht, die een stichting in het leven riep en meer voor directe participatie van bewoners was en activiteiten organiseerde in plaats van de rol van vertegenwoordiger van bewoners op zich te nemen. Een tijd functioneerde beide clubs naast elkaar. De deelgemeente pleitte voor opheffing van de BOP en uiteindelijk zal de naam binnenkort ook uit de registers van de Kamer van Koophandel verdwijnen.

Zijn er fanatieke BOP-pers overgegaan naar Alblasserdam?

Oh nee! Er zit een administratiekantoor dat aan flex optimalisatie doet. Dat is toch weer heel wat anders dan optreden als bewonersvertegenwoordigers. En ja de bewoners van Pendrecht vertegenwoordigen in Alblasserdam?

Tegen die 18 molens uit 1740 zeker.