“goede raad is gratis” en de raadsman is gewoon goed!

De raadsman voor Pendrecht heet Kenan Karakaya en op het fotootje hiernaast is Kenan te zien. De onderstaande column is geschreven door zijn collega Arnold Petie, die voor Zuidwijk werkt en tot de komst van Kenan ook voor Pendrecht.

Afspraken met Kenan Karakaya lopen via het telefoonnummer van de BOP 010 480 93 46. Graag duidelijk uw naam inspreken als er een antwoordapparaat op staat. U wordt teruggebeld om samen tot een afspraak met Kenan Karakaya te komen. Er is in Pendrecht veel vraag naar zijn diensten.

Maar hier dus de column van Arnold Petie.

Op het spreekuur vroeg mw. B.: “Het raam van de ouderslaapkamer valt bijna naar beneden. De sponningen zijn zo rot dat de schroeven van de scharnieren er niet meer in houden. Als het raam wijdopen gezet zou worden, zou het gegarandeerd naar beneden vallen. Natuurlijk heb ik de huisbaas gebeld, maar deze zegt dat hang- en sluitwerk voor mijn rekening is en daarmee is voor hem de zaak afgedaan. Is dat waar?”

In het burgerlijk wetboek is bepaald dat de verhuurder woonruimte goed moet onderhouden. Hij is verplicht de door de huurder opgegeven gebreken te verhelpen, tenzij dit onmogelijk is of uitgaven eist die in de gegeven omstandigheden niet van de verhuurder te vergen zijn. Dit laatste zal niet snel worden aangenomen. Het van belang de gebrekenmelding schriftelijk te doen en ook een redelijke termijn te stellen waarbinnen de gebreken moeten zijn verholpen.
In het besluit Kleine Herstellingen is gedetailleerd geregeld welke herstelwerkzaamheden en onderhoud wordt aangemerkt als kleine herstellingen (die dus voor rekening van de huurder zijn). Voorbeelden van kleine herstellingen zijn: het ontstoppen van de gootsteen en het toilet en het schilderen en behangen van binnenmuren. Op de website www.VROM.NL is een volledige lijst terug te vinden.
Nu het gaat om rotte kozijnen, waarin de bevestigingschroeven van het hang- en sluitwerk geen greep meer hebben, is er geen sprake van een kleine herstelling. Een huurder heeft dan de volgende mogelijkheden om de zaak te laten repareren: ten eerste: de reparatie zelf (laten) verrichten en de kosten verrekenen met de huur, al dan niet met een machtiging van de Kantonrechter; ten tweede: nakoming van de onderhoudsverplichting eisen bij de kantonrechter, eventueel met een dwangsom; ten derde: de rechter vragen de huurovereenkomst gedeeltelijk te ontbinden, met andere woorden: de huurprijs te verlagen. De huurprijsvermindering werkt terug tot het moment dat de huurder de verhuurder van het gebrek in kennis heeft gesteld, met een maximum van zes maanden; ten vierde: op verkorte termijnen dagvaarden en de kantonrechter om een voorlopige voorziening vragen in deze procedure; ten vijfde: bij ernstige gebreken de gemeentelijke dienst Bouw- en Woningtoezicht inschakelen; ten zesde: als er sprake is van “0” punten: een tijdelijk huurverlaging vragen via een onderhoudsprocedure bij de huurcommissie.
In dit geval koos mevrouw ervoor om de zaak te melden bij de dienst bouwen woningtoezicht. Bij de deelgemeente Charlois houdt de bouwinspecteur eenmaal in de week (op maandag; 15.30 -16.30 uur)) spreekuur. Als de klachten tijdig ter kennisname van de verhuurder gebracht zijn en de klachten zijn voldoende ernstig, dan kan bouw- en woningtoezicht besluiten tot een aanschrijving. In de aanschrijving wordt de verhuurder gemaand om te herstellen, omdat anders bouw- en woningtoezicht er zelf een aannemer in zal sturen. En de kosten zal verhalen.
Uiteindelijk bleek een telefoontje van de inspecteur voldoende dreigement: zonder omhaal werd het kozijn afdoende vernieuwd en kon het raam weer als van ouds open en dicht.

Aftitels.

AP/srr/6 oktober 2009.