Je gaat maar een keer dood

Met ’n Harley naar ‘laatste rustplaats’ Luidde de kop op de voorpagina van Rotterdam Dichtbij. Het artikel vervolgde met: “Uitvaartbrtanche verwacht nu snel gouden jaren”
Nico de Vries schreef het artikel
ROTTERDAM – Wie denkt dat uitvaartbeurzen het hoogtepunt achter zich hebben en op sterven na dood zijn slaat de plank mis,
….bleek zondag tijdens een bescheiden beurs van de Associatie Uitvaartverzorging in gebouw Schalmei in Rotterdam-Charlois.
Honderden bezoekers namen een kijkje in de keuken van de uitvaartbranche en lieten zich informeren over mogelijkheden en onmogelijkheden.
In deze tijdspanne waarin dood en uitvaart uit de taboesfeer worden gehaald en evenals geboorte worden beschouwd als een ‘normale’ en onontkoombare gebeurtenissen in een mensenleven wordt steeds meer mogelijk.
Fervente motorrijders kunnen er zelfs voor kiezen om zich met Harley-Davidson naar hun laatste rustplaats te laten rijden; de kist op de zijspan, stevig ingesnoerd om een onverhoopte stuiterpartij te voorkomen.
Deze nieuwe wijze van vervoer (,,Zo’n zes, zeven keer per jaar komt de motor uit de garage,” zegt organisator Rob Kloeg) doet onmiddellijk een nieuwe vraag opborrelen. ,,Kan het ook met de fiets?”, legde een bezoekster aan de beurs de uitvaartverzorgers voor.
Startende ondernemers melden ook gisteren zich aan het uitvaartfront met vernieuwende produkten.
,,Een urn is maar een urn en een steen een steen,” vertelde Rotterdammer Frans van der Lee aan een ieder die het maar wilde horen. Van der Lee is onlangs een internetwinkel gestart, waarbij hij kunstwerken van tientallen kunstenaars uit de Benelux bijeen heeft gebracht. ,,Een kunstwerk als gedenkmonument kan ook heel stijlvol zijn.” zo prees hij zijn alternatief aan.
Fotograaf Jane Crezee uit Rhoon ontdekte een jaar terug bij de uitvaart van een tante een gat in de markt. De hommage in de vorm van een fotopresentatie voert zij inmiddels zes, zeven maal per maand uit. Familieleden geven Jane foto’s van de overledene die tijdens de uitvaart op ene groot beeldscherm worden getoond. ,,Het kan soms confronterend zijn, maar het is een hele bijzondere manier om het leven van een dierbare dichterbij te halen. De een doet dat tijdens de muziek, een ander gebruikt de presentatie als ondersteuning bij de afscheidsspeech en een volgende laat de foto’s tijdens het rouwbezoek zien.”
Ook de startende ondernemers hebben het tij mee. Had de uitvaartbranche de afgelopen twee jaar vanwege de milde winters en het uitblijven van een fikse griepepidemie nog te kampen met tegenvallende sterftecijfer, tot 2010 belooft het nationale Bureau voor de Statistiek de uitvaartverzorgers gouden bergen. Het aantal uitvaarten zal toenemen van 140.000 nu naar 210.000 over vier jaar.
,,Vooral na de imposante herdenking van Andre Hazes zien we dat de trend verandert”, vertelt Rob Kloeg over de jongste veranderingen in de uitvaartbranche. Nu laten negen van de tien overledenen zich nog op een traditionele manier begraven of cremeren, maar het aantal mensen dat ruim voor de dag van verscheiden speciale wensen laat vastleggen, neemt hand over hand toe . ,,Er zijn ook mensen die een zich een een witte kist toewensen waarop teksten kunnen worden geschreven of gaan voor een milieuvriendelijke begrafenis of crematie”, weet Kloeg.