Karel de Stoute Tour, Brugge – Charlois, getest met gemene tegenwind

Wat hebben Brugge in België en Charlois, nu onderdeel van Rotterdam, gemeen?

In de Onze Lieve Vrouwe Kerk in Brugge bevindt zich het praalgraf van Karel de Stoute. Dezelfde als degene die op 14 april 1462 de grondheren van het gebied dat toen ‘Reyerwaard’ Charlois het recht gaf dijken aan te leggen en in te polderen.

Hij noemde die plek Charollais.

Tegenwoordig Charlois. Op die fiets.

In dit jaar bestaat Charlois dus 550 jaar. Reden voor de deelgemeente Charlois een aantal activiteiten en festiviteiten te organiseren om dit jubileum passend te vieren.

Op één van de ideeën – bijeenkomsten werd voorgesteld om een fietstocht te organiseren in dat jubileumjaar om Charlois met een andere voor Karel de Stoute belangrijke plaats te verbinden. De Hertog van Bourgondië werd geboren in Charolles in de Bourgogne. Dat is 800 kilometer iets te ver om in een dag te fietsen. Charleroi lijkt op Charlois, maar heeft niks met Karel de Stoute.
En de relatie met Brugge hadden we al gelegd, dus Brugge en Charlois op die manier aan elkaar te binden zou een fraaie jubileumactiviteit zijn. Brugge is ook een wielerstad. Vaak vertrekpunt voor de Ronde van Vlaanderen en ook bekend vanwege de beroemde Brugge – Mont Ventoux Tocht, door veel wielertouristen verreden. De tocht werd door Bruggenaar Roland Hurtecant bedacht en op 12 juli 2012 startte een groep fietsfanaten voor de 38e keer om deze lange en zware tocht af te leggen.
Patrick Moenaert, de burgemeester van Brugge, toonde zich verrast en enthousiast over het idee om vanuit het stadsbestuur een passend startschot aan de Tour te gaan geven.

In Rotterdam ‘was’ de Ronde van Charlois een begrip. En er wordt in de deelgemeente veelvuldig gebruik gemaakt van dit natuurvriendelijke vervoermiddel. De Tour de France van 2010 had haar Grand Départ in Charlois, dus …….

22 september 2012 gaat een groep van bijna 40 tourfietsers in een peloton de afstand overbruggen. Vroeger in de tijd van Karel de Stoute zou dat een forse afstand geweest zijn. De Deltawerken hebben Brugge dichterbij gebracht. Zo dichtbij dat je op één dag van het praalgraf naar Charlois kan fietsen.

Een groep enthousiastelingen ging aan de slag om de organisatie op poten te zetten en sprak met elkaar af dat de route getest zou worden.

Dat gebeurde vrijdag 31 augustus. Klaas Notenboom, werkzaam bij de deelgemeente Charlois, had met behulp van internet-routeplanners het af te leggen parcours uitgezet. Hij voorzag daarin een aantal knelpunten. Dus werd voorgesteld om de proef op de som te nemen.

De afstand Brugge – Charlois is 143 kilometer als je over Sluis, Breskens en de Deltawerken via Hellevoetsluis en de Groene Kruisweg naar Charlois rijdt. De geschatte gemiddelde snelheid was 25 kilometer. Dus werd om 7:00 uur ’s morgens afgesproken op de parkeerplek achter het deelgemeentekantoor. Om een uur of 17:00 zou het proefteam binnen zijn. Cor Hofman bestuurde de begeleidende bus en deed met zijn vrouw Bien dienst als verzorgers van de fietsers. Joost Breijer, Klaas Notenboom en Rieks Westrik zouden als proefkonijn fungeren.

Eerste tegenslag: het weer. ’s Nachts regende het pijpenstelen en daarnaast stond er een felle noordwestenwind. Geen pretje, want gehoopt was op een zuidwestenwind, die er gebruikelijk staat. Dan heb je immers de wind in de rug en word je als het ware naar Charlois geblazen.

Tweede tegenslag: Joost Breijer woont in Rijswijk en zou op de racefiets naar de afgesproken plek komen. Hij belde vanaf de G.J. de Jonghweg dat ie met een lekke band stond. Eénmaal met het busje bij hem aangekomen troffen de proefrijders Joost in zak en as aan. Hij had twee scheurtjes in zijn achterband en vreesde dat die band het verder niet zou houden gedurende de lange afstand die nog afgelegd moest worden.

Hij zag van verdere deelname af. Jammer, want Joost zou als kopman dienst doen. Hij is in topconditie en zou als jonkie de wat oudere Klaas en Rieks mooi uit de wind kunnen houden.

Helaas.

Twee fietsers dus, maar vol goede moed gingen ze op weg naar Brugge, waar ze wat later arriveerden, maar toch te vroeg om zich bij de Onze Lieve Vrouwe Kerk tegoed te kunnen doen aan een lekkere kop koffie en een goed toilet om alle overtollige balast daar achter te laten. Een eindje verderop bleek wel een uitspanning met de toepasselijke naam ’t Klein Venetië open.

Les voor zaterdag 22 september: zorg ervoor dat er in de bus voldoende koffie is en dat het toilet in de bus ook optimaal functioneert.

Vol goede moed ging het duo Klaas en Rieks op de pedalen en reden Cor en Bien achter hen aan.

De tocht ging langs de Dammevaart en daar dook de volgende hindernis op. Een rode slagboom zorgde ervoor dat het busje rechtsomkeert moest maken. De fietsers gingen verder en afgesproken werd in Sluis elkaar weer op te pakken. Dan moet je wel dezelfde route gebruiken, want dat let nou. Ook een goede oefening voor de dag van de echte Karel de Stoute Tour.

Overigens over Damme gesproken. Karel de Stoute trouwde in die plaats met Margaretha van York en vierde vervolgens het feest in Brugge, dus Damme is ook een mooie plek om aan te doen.

In Breskens stuitte het proefteam op een nieuw knelpunt. De veerboot bood vroeger ruimte aan auto’s en is nu alleen voor fietsers en voetgangers. Het busje ging dus vanaf de Veerhaven van Breskens richting Terneuzen en nam de Westerscheldetunnel naar Zuid Beveland en Walcheren. Na Middelburg ter hoogte van Vrouwenpolder zouden begeleiders en fietsers elkaar weer zien.

Op de boot spraken Klaas en Rieks een oudere wielrenner op een echte Flandria, die ook deze vrijdag uitgekozen had om een ommetje Zeeland te maken van Brugge.

Na de beschutting van de bebouwingen Vlissingen en Middelburg dook het platte Zeeuwse land op en zorgde de noordwestenwind voor een behoorlijke druk op de gemiddelde snelheid. 25 kilometer gemiddeld bleek al snel een illusie. Joost Breijer werd node gemist. Toch zorgde Klaas Notenboom, een goed geoefende stayer voor een acceptabele snelheid in die fase van de proefrit.

De aanslag op de ausdauer van de renners was echter enorm. En omdat het om een proefrit ging zagen Klaas en Rieks af van het op de fiets afleggen van een 34-tal kilometers tussen Burgh-Haemstede en Hellevoetsluis. De tijd begon ook te dringen trouwens. Door het vinden van alternatieven voor de knelpunten en de tegenslagen was er ook behoorlijk wat tijd verloren gegaan.

Voordeel vanaf Hellevoetsluis volgden er nog voornamelijk kilometers met de wind voornamelijk in de rug. Dus kon op dat deel van het parcours met gemak 25 kilometer gereden worden.

Moe en zeer voldaan arriveerde het duo op het parkeerterrein. De route kan niet meer stuk. Het wordt wel hopen op een gunstige wind op zaterdag 22 september. Eén grote troost is het dat er dan in een peloton met Joost en nog een paar jonge ‘locomotieven’ gereden wordt.

Op de volgende voorbereidende bijeenkomst moeten er dus nog een aantal zaken goed op scherp gezet worden.

Maar verder: het wordt een spannende en mooie tocht.

De aankomst zal die zaterdag overigens op het plein voor het Metrostation Slinge zijn. Daar vindt dan een WMO – Gezondheidsmarkt plaats en daar kunnen de renners gelijk na aankomst op hun conditie getest worden. De dopingcontrole is er die dag overigens niet bij, want dat zou alleen maar leiden tot een heleboel ellende en negatieve belangstelling.

U komt hen toch verwelkomen en kijken op de gezondheidsmarkt?