Kledinginzameling mensen in nood

Op zaterdag 21 april zamelen Sam’s en de Open Hofkerk kleding in voor mensen in nood van 10:00 tot 12:00 uur in de kerk aan de Middelharnisstraat 153 A.

Graag uw kleding inleveren in gesloten plastic zakken.

Staat op een affiche in de vitrinekast van de Open Hofkerk, Middelharnisstraat 153 – A.

Wat is Sam’s en waar gaat het om:

Sam’s Kledingactie voor Mensen in Nood faciliteert gemeenten op het gebied van de textiele afvalstroom in het kader van het Landelijk afvalbeheerplan (LAP). Ook in uw gemeente kan Sam’s Kledingactie zorg en werk uit handen nemen voor het gescheiden inzamelen van textiel en schoenen. Daarmee steunt uw gemeente ook nog eens projecten van Cordaid Mensen in Nood.

Wat betekent een samenwerking met Sam’s Kledingactie voor uw gemeente?
Voor het inzamelen van textiel en schoenen maakt Sam’s Kledingactie gebruik van textielcontainers. In overleg met u worden voor de containers strategische locaties bepaald. Sam’s is verantwoordelijk voor het plaatsen, legen en onderhouden van de containers. Natuurlijk wordt u door ons op de hoogte gehouden van de resultaten; elk kwartaal ontvangt u een rapportage van het resultaat, die u kunt koppelen aan doelstellingen.

‘Zo min mogelijk afval’, dat is het uitgangspunt van Sam’s!
Verantwoord omgaan met mens en milieu is een belangrijk issue om zorgvuldig mee om te gaan. Bij de inzamelactiviteiten denkt Sam’s continu aan deze aspecten. Alle kleding en schoenen worden aan sorteerbedrijven verkocht. Deze sorteren de kleding op soort en kwaliteit en vervolgens wordt de kleding verkocht op lokale markten in Afrika en Oost-Europa. Hier krijgt de kleding een tweede leven. In deze landen is behoefte aan tweedehands kleding omdat nieuwe kleding te duur of zelfs niet te verkijgen is. Kleding die niet meer te gebruiken is, wordt gerecycled tot bijvoorbeeld grondstoffen voor vloerbedekking, autobekleding of poetslappen. Tijdens het inzamelen van de kleding worden vervoersmiddelen van lokale partners ingezet. Dit is beter voor het milieu en ook nog eens gemakkelijk in het verkeer! Tevens vervoert Sam’s kleding met een vrachtwagen die voldoet aan de Euro-5-norm.

Sam’s Kledingactie heeft van oudsher een sterke sociale inslag door het vrijwilligersnetwerk. 1400 betrokken vrijwilligers zetten zich in voor Sam’s; zo ontstaat binding met de maatschappij. Ook in een samenwerking met gemeenten staat binding met de maatschappij voorop! Samenwerkingsverbanden met lokale partners zoals een sociale werkplaats of het kringloopbedrijf zorgen er voor dat de werkgelegenheid in uw regio wordt bevorderd voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

De opbrengst van de kleding uit uw gemeente gaat naar….

1. Projecten van Cordaid Mensen in Nood
Van origine is Sam’s Kledingactie ontstaan uit Mensen in Nood, nu beter bekend als Cordaid Mensen in Nood. Al 45 jaar gaat de opbrengst van de verkochte kleding naar noodhulp-, wederopbouw- en preventieprojecten van Cordaid Mensen in Nood. Sam’s steunt langlopende preventieprojecten, maar schiet ook te hulp bij natuurrampen en humanitaire rampen.

2. Social Return
Naast de projecten van Cordaid Mensen in Nood, kunt u er ook voor kiezen om met een deel van de opbrengst een bijdrage te leveren aan een maatschapelijk doel in uw gemeente. Social return is tevens een manier om MVO-doelstellingen te realiseren en het imago van uw gemeente te verbeteren. Social return is maatwerk; hiervoor kunt u bij Sam’s terecht!

Local for local zorgt voor gemotiveerde burgers
U zou graag zien dat burgers in uw gemeente zoveel mogelijk kleding en schoenen naar de textielcontainer brengen, zodat u uw milieudoelstelling behaalt. Om dit te bereiken is informatie naar de burgers over Sam’s Kledingactie, de kledinginzameling, Cordaid Mensen in Nood en de samenwerking met de lokale partij noodzakelijk. Sam’s draagt in de communicatie naar burgers graag een steentje bij. Uiteindelijk wordt hierdoor de maatschappelijke betrokkenheid van de burgers bij de kledinginzameling vergroot.