Laatste Groosmanflats gaan onder de slopershamer

50 jaar geleden werden ze gebouwd voor een periode van zo’n 50 jaar. Ernest Groosman, geboren in Ovezande, bedacht en ontwierp ze. Portiekflats. De laatsten gaan er aan geloven.
Groosman Partners is een architectenbureau, waarvan de naam nog herinnert aan de architect en oprichter Ernest Groosman. Hij realiseerde in Pendrecht een hele reeks portiekflats. Die in het gebruik de Groosmanflats genoemd werden. De details zijn te vinden op de website van dagburgemeester Mario Bosch. 50 jaar geleden werden ze gebouwd voor een exploitatietijd van 50 jaar. En die hebben ze inmiddels precies uitgezongen.

Ernest Groosman werd geboren in Ovezande, een gehucht in de zogenaamde Zak van Zuid Beveland. Tegenwoordig onderdeel van de gemeente Borsele. In Ovezande werden overigens ook de wielrenners Cees Rentmeester en Cees Priem geboren. Voor wielrenners geen onbekende namen. Iets verderop, in Heinkeszand, zag de bekende kampioen en ploegleider van diverse wielerploegen, Jan Raas, het levensecht. Henri Wijnmalen, een luchtvaartpionier, kwam overigens ook uit Ovezande. Een streek met pioniers dus. Een pionier en ondernemer als Ernest Groosman liet iets achter in Pendrecht. In die tijd een wijk voor pioniers, wederopbouwers.

Mooi, dat Mario Bosch destijds voorstelde om Ernest Groosman te herdenken via de naam van het pad dat straks door de nieuwe buurt loopt: het Ovezandepad. De zoon van Ernest Groosman, Marcel, was er bij toen het pad met een kleine ceremonie werd opgeleverd. Hij gaf de dagburgemeester van Pendrecht een boek met opdracht. Het boek ging uiteraard over zijn vader.

Het verhaaltje over de onthulling op een warme dag in april 2011 staat op de site van Woonstad Rotterdam. Via deze link te bekijken.

Ernest Groosman, dus, bedacht de portiekflats. Een woonvorm, die nu niet meer zo in trek is en langzaam verdwijnt uit het aanbod van woningen in Rotterdam en ook in Nederland. Er staan nog een paar blokken aan de Rilland Bathstraat en de Yersekestraat.

Eergisteren, 5 augustus 2013, om precies te zijn gingen de sloophekken om de Groosmanflats in de Rilland Bathstraat. De allerlaatsten in de Yersekestraat zullen binnenkort volgen.

Vitaal Pendrecht vroeg na een hint van de wijkchroniqueur en altijd alerte dagburgemeester de sloper of het straatnaambordje Rilland Bathstraat voorzichtig gedemonteerd kan worden en richting het Pendrecht Museum mag. Het bord herinnert nog aan de begintijd van deze bouwvorm in Pendrecht, aan de jaren 50 en 60. In de meeste straten werden de borden vervangen door het bekende model met een moderne vorm en een ronder lettertype, maar op sommige plekken hangen nog de eerste exemplaren.

Zo blijft er wat bewaard en blijven er herinneringen aan de pionierstijd in Pendrecht.