Maar liefst 4 dialoogtafels in Pendrecht

Het idee van de Dag van de Dialoog is simpel en doeltreffend: mensen komen samen en wisselen in kleine kring ervaringen uit aan de hand van een thema. Op de Dag van de Dialoog gebeurt dit op vele plaatsen in een stad/dorp/wijk en dat maakt het een dag waarop vele nieuwe verbindingen gelegd worden tussen mensen, maatschappelijke organisaties en bedrijven. Dat levert dikwijls, naast persoonlijke ervaringen en inspiratie, nieuwe initiatieven op die de onderlinge binding versterken.

De eerste keer vond de Dag van de Dialoog in Rotterdam plaats. Een Rotterdamse vinding dus. Rotterdam is de ‘founding gemeente’ van de Dialoog-dagen. De eerste dag was het resultaat van maatschappelijk ongenoegen over de vervreemding tussen de verschillende bevolkingsgroepen die mede het resultaat was van de aanslagen van 11 september 2001.

Verschillende maatschappelijke en levensbeschouwelijke organisaties en verontruste burgers staken de koppen bij elkaar. Mede dankzij de inspirerende aanwezigheid van de Brahma Kumaris Spirituele Academie (BKSA) Afdeling Rotterdam, in de persoon van Roos Nabben, kwam uiteindelijk het model van de ‘Dag van de Dialoog’ uit de hoge hoed.
Tijdens dit evenement zouden mensen in Rotterdam de mogelijkheid krijgen om elkaar te ontmoeten in gevarieerd samengestelde groepen aan over de stad verspreide tafels. De eerste editie vond plaats op zaterdag 12 oktober 2002. Het evenement bleek dusdanig succesvol dat andere steden snel volgden. Onder meer Amsterdam, Schiedam en zelfs Berlijn namen het Rotterdamse initiatief over.
Dankzij financiële ondersteuning van onder andere het Oranje Fonds en dit jaar in Rotterdam van de Rabobank Rotterdam, Van Leeuwen Van Lignac Stichting en het Nederlands Fotomuseum is de Dag van de Dialoog sinds 2006 een landelijk evenement.

De 6 pijlers van de Dag van de Dialoog zijn:
1. Het is een maatschappelijk initiatief voor de stad van burgers en organisaties
2. Gesprekken vinden plaats in gevarieerd samengestelde groepen van 6 à 8 personen aan tafels verspreid over de stad.
3. De gesprekken gaan over één centraal thema en volgen een vaste dialoogmethodiek met 4 vragen.
4. De gesprekken worden geleid door gespreksleiders, die een dialoogtraining hebben gevolgd.
5. De eigen verantwoordelijkheid staat in het gesprek centraal.
6. Een centrale organisator coördineert en zorgt voor communicatie en publiciteit.

In Pendrecht gingen op vrijdag 7 oktober 2011 30 mensen met elkaar in gesprek.

Vitaal Pendrecht organiseerde twee tafels één in het Servicepunt Pendrecht met Quendolien Wongasoy, Pembe Cinar, Bert van Tol, Joke Spijkers, Michel de Baan en Katja Horeman onder leiding van Bien Hofman met elkaar in gesprek. In de Toneelwinkel Pendrecht zat een andere groep met Clasien Kramer, Pinar Coskun, Sedat Atacan, Iwan Karsters, Hussain Jihad en Hardeer Ismaiel met Rieks Westrik als gespreksleider in dialoog.

In het Vrouwenhuis Vitale Wereldvrouwen was ook een tafel. Met Carina Klamer als gespreksleider gingen onder andere Gül Arslan, Heba, Agnes Morene, Truus Kleijwegt en Hind Milud met elkaar in dialoog en een deel van het liet hen als vriendinnen voor het leven op de foto zetten.

En in de vestiging van Albert Heijn aan de Krabbendijkestraat organiseerde Martin Hoving een tafel en op twitter meldt hij kort: #dagvandedialoog @ krabbendijkestraat

Aan de balie stond Sonja en die zei ’s middags dat Martin zeer tevreden was over het gesprek. Op de tafel in de personeelskantine waren nog restanten van de lunch te zien.

Op de foto’s staan Clasien Kramer, Bien Hofman en Ron van de Rhee van Radio Rijnmond. Hij twitterde op vrijdag over @henkwestbroek boem boem ja zo gaat de trom en mijn hartje gaat van rom bom bom. Maar kwam daarvoor niet naar Pendrecht voor de dag van de Dialoog. Hij had gehoord dat burgemeester Aboutaleb alle extra inzet voor Antillianen in de stad geschrapt had en wilde graag weten wat daar in Pendrecht over gedacht werd. Hij trof Michel de Baan en interviewde hem en vroeg ook Rieks Westrik om zijn mening. Ron maakte een staartje van het dialooggesprek in de Toneelwinkel mee. Ron kent Pendrecht op zijn duimpje. Hij werd er weliswaar niet geboren, maar zijn moeder is nog maar kort geleden vanuit de wijk verhuisd naar een Humanitashuis in Alexanderpolder.

Het thema van de Dag van de Dialoog was ‘Over de brug komen’. Mooie bruggen kwamen er langs. De brug over de Bosporus in Istanbul, de Erasmusbrug (natuurlijk), de Lage Erfbrug, het bruggetje naar het eiland Brienenoord en de Cavanagh Bridge in Singapore, maar ook denkbeeldige bruggen. Iwan komt uit Paramaribo, daar zijn weinig bruggen, maar hij vindt de ‘brug’ die hij overkwam van Suriname naar Nederland prachtig. Hetzelfde ging op voor Hardeer, die uit Irak komt en heel gelukkig is met de keus van haar ouders om naar Nederland te gaan. Zij geeft hier alles voor een ‘zelfstandige’ toekomst en studeert daar stevig voor. Na de MBO wil ze de HBO gaan volgen en misschien komt ze op een dienstverlenende positie op het Stadhuis van Rotterdam terecht.

Er kwamen veel dromen op tafel. Van Profvoetballer worden tot het samenbrengen van mensen in The House of Hope en fietsen met Marokkanen naar Marokko.
Aan het eind van de tafel werd gevraagd welke dingen men de komende week ging doen om die droom waar te maken.
Eén ervan was alles geven om een goed straatgesprek in de Wagenbergstraat van Pendrecht plaats te laten vinden. En het op orde brengen van de administratie of het verven van je huis.

De Dag van de Dialoog geeft mooie vergezichten, maar komt ook heel dichtbij.

En zoals Arie van de Krogt voor een 10 jarig bestaan van de Dag van de Dialoog dichtte en zong:

Kom over de brug

Er stroomt hier door de stad een rivier
En dus heb je Noord en Zuid
Maar waar je ook woont,
daaro of hier
Dat maakt voor de MAAS niks uit

Want er is in de stad
Veel meer dan veschil
Als je wilt

De één is hier nieuw en de ander die heeft
Hier zijn godganse leven gewoond