Met Come On de wijk in

Op de foto Ghaitrie, Astrid en Jane alles staat klaar voor hun presenatie. Het zaaltje in De Passage zit vol en de beamer snort: ADVIESPLAN met Come On de wijk in, luidt de voorpagina.
Dat is ook wat ze willen met “Come On” de wijk in. Maandag 20 maart om 10 uur verzorgden zij een fraaie presentatie voor docenten, medestudenten en voor de buurtagent, de opbouwwerker en een bewoner uit de wijk Pendrecht. Zoals gezegd de zaal zat vol en na bijgaande foto ging het licht uit voor een gloedvolle presentatie met powerpoint-beelden. Maar vooral trefzekere verhalen van de drie studenten van Inholland. Ze zijn niet alleen student maar werken alledrie en willen via hun studie, dat werk op een hoger plan brengen.
Tot nu toe lag in hun werk als begeleiders van een kwetsbare groep bewoners vooral de nadruk op wonen, verzorgen en financiën. Met hun presentatie willen ze vooral in de richting op dat cliënten van Come On gaan participeren in de wijk. Daar zoeken ze bewust meer het netwerk in de wijk op en voor deze presentatie waren er dan ook 3 vertegenwoordigers uit het wijknetwerk. Die kregen van het drietal een speciale opdracht mee: goed luisteren en reageren op hun ambitie.
Als voorbeeld namen ze het project “Gemixte Talenten” uit Joure. En gingen ze uit van de kansen die de nieuwe wet WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) straks biedt en die als uitgangspunt heeft, dat iedereen mee kan doen aan de samenleving. “Niet leunen maar steunen” is het motto en op naar de Civil Society. Een ander woord dat viel was inclusie of insluiten in plaat van uitsluiten. Het gaat om inclusief beleid en als de wet wordt uitgevoerd komt er ook één loket voor awbz etc. Voor welzijnsorganisatie is het nieuw om ook met kwetsbare groepen om te gaan. Daarbij moet je volgens Astrid, Ghaitrie en Jane je goed realiseren dat je nooit klaar bent. En in 7 stappen zien zij dat als volgt: Informatiefase, Intakefase, Inventarisatiefase, Keuze- en planningsfase, Uitvoeringsfase, Evaluatiefase en Herhalingsfase. Bij die laatste stap begint het hele proces weer van vooraf aan.

De reacties klonken goed. Het drietal is ervan overtuigd dat ze een goede snaar geraakt hebben. Astrid liet weten dat ze geslaagd zijn en wel wat op en aanmerkingen van de docenten kregen, maar zeker doorgaan op de ingeslagen weg.