MUB gaf opening van Museumstraat Dordtselaan extra dimensie

Zaterdag werd de eerste afevering van Museumstraat geopend. Burgemeester Aboutaleb verrichtte de opening op de hoek van de Dordtselaan met de Mijnsherenlaan en de Brassband MUB uit Pendrecht zorgde voor een extra dimensie aan dit fraaie project.
Vijf vooraanstaande musea gaan op reis en trekken bij gewone Rotterdammers thuis in. Die zijn voor een dag museumdirecteur op de Museumstraat, een nieuw Rotterdams evenement.

Dit festijn werd afgelopen zaterdag, 21 april, geopend door burgmeester Aboutaleb, die op de hoek van de Mijnsherenlaan met de Dordtselaan voor Atelier Tarwewijk de deur van Museumstraat Dordtselaan opende.

De Brassband MUB wachtte hem op en gaf samen met een zangkoor een extra kunstzinnige bijdrage aan de eerste ga van Museumstraat Rotterdam op de grens van de deelgemeente Charlois en de deelgemeente Feijenoord. De beide cultuurscouts van de deelgemeenten op Zuid hadden voor deze extra’s gezorgd.

In vijf woonhuizen op de Dordtselaan werden voor één dag tentoonstellingen ingericht. De woning werd met schatten uit de eigen collectie van musea omgetoverd tot een echt museum. De musea waren daarvoor om tafel gegaan met de bewoners en hadden een heel persoonlijk concept samengesteld.
Het Nationale Fotomuseum was te gast bij een gezin waarin iedereen kunstenaar was. Daar ontstond een bijzonder familieportret. Ook de dochter die zelf voor fotografe studeert presenteerde haar kunnen. De bewoners hebben zelf een uitzonderlijke inrichting en een verrassende smaak, die door het Fotomuseum extra onder de aandacht werd gebracht. Zo was er een vijftiger jaren bloemetjesgordijn met bijpassende burka. Je keek je ogen uit.

Het Maritiem Museum kwam met een van hun topstukken, een boek van de VOC uit 1646. Dat staat vol met de heldenverhalen van schippers en berichten over exotische volkeren en exotische vogels die je nu gewoon op straat tegenkomt. Hij vertelde daarbij allerlei smakelijke details. De Hollanders waren niet zo complimenteus over de mensen, die ze tegenkwamen en de vogels werden vooral bekeken op hoe ze smaakten. Zo ontdekten ze dat gebakken pinguïn niet lekker is. En waarschijnlijk zal de dodo ook door hun toedoen uitgestorven zijn. In de verhalen komen helden als Olivier van Noort voor, die met drie schepen op zoek ging naar de weg naar Indonesië via deStraat van Magalhães. Dat leek de Hollanders van de Rotterdamse VOC stukken veiliger dan via Zuid Afrika, Kaap de Goede Hoop heette toen nog anders en was in handen van de Portugezen. Waarmee de Hollanders in een hevige strijd verwikkeld waren.
Met dit boek was het Maritiem Museum Rotterdam te gast bij de Cultureel Ondernemer, Eric Dullaert van Cultureel Denkwerk, die op de bovenste verdieping van de flat op de Dordtselaan hoog boven Atelier Tarwewijk woont. Bezoekers keken over het indrukwekkende havenlandschap en kregen van Eric een verhaal over de mooie plek waarop zij zich bevonden en gaf vervolgens het woord aan een medewerker van het evenement door het bijzonder boek bladerde. Hij had in opdracht van het museum handschoenen aan om het kostbare oude papier niet aan te tasten.
Je kon overigens niet alleen de Maashaven en andere havens zien maar ook in zuidelijke richting proberen te ontdekken waar Pendrecht nou precies ligt. Dat ligt dus geheel verscholen achter de bomen van het Zuiderpark en als je goed keek kon je de Zuiderkroon en de Tiengemetenflat zien. De PTT-toren viel natuurlijk op als een soort van broertje van de Eoromast.

Het Nationaal Onderwijsmuseum ging op reis en nam zijn huiskoortje van lieve dametjes mee. Dat kon je op zien treden bij een oude heer die zijn hele leven heeft gereisd. Hij vertelde over de Ghanesen en Somaliërs die hij nu elke dag op de laan ontmoet en sloeg de brug naar het verleden toen hij in verre landen werkte.
Een opmerkelijke verzameling atlassen en opengewerkte eieren vormde de basis voor een bijzondere presentatie van de bewoner met het Museum Rotterdam.
Ook het Chabot Museum ging een onverwachte relatie aan die je niet achter de voordeur had verwacht.
De Museumstraat werd zoals gezegd geopend door burgemeester Aboutaleb op 21 april en op 22 april ging de Museumstraat verder op de Coolhaven, en op 28 april op de Brittenoord in IJsselmonde en op 29 april rondom de Molenlaan in Hillegersberg.

De openingstijden zijn van 12.00 – 17.00 uur.

Museumstraat is vrij toegankelijk maar bezoekers moeten zich wel eerst registreren bij het mobiele Museumstraathuisje. Hier krijgen bezoekers ook de adressen van de Museumstraathuizen.

De Museumstraat is een initiatief van vijf Rotterdamse Musea en wordt ondersteund door SBAW Cultuurscouts.
Volg de Museumstraat voor alle nieuws en ontwikkelingen op twitter via museumstraat010en via www.museumstraat.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de projectleider Gudrun Feldkamp, 0644377900 en via gudrunfeldkamp@gmail.com