Nieuwe campagne tegen Hepatitis B: ‘Man of Mietje?’

Ontvangen van de GGD als persbericht:

In de nieuwe campagne is bewust gekozen voor een brede benadering waarbij de grens van maatschappelijk geaccepteerd woordgebruik opgezocht wordt. Het woord ‘mietje’ had vroeger een negatieve connotatie, maar in de pretest van de campagne is gebleken dat jongeren het woord ‘mietje’ anders beleven. Voor hen doet niet de homoseksualiteit ertoe, maar het seksuele gedrag.

Kwetsbaar
Hepatitis B is een soa die veel voorkomt onder mannen die seks hebben met mannen. Een condoom gebruiken is niet afdoende; alleen een serie van drie vaccinaties geeft langdurig bescherming. Een bijzonder kwetsbare doelgroep zijn jonge mannen die het bed met een andere man delen. Zij weten vaak niet dat hepatitis B een soa is en zijn zich minder bewust van de risico’s én de enige oplossing: vaccinatie. Het risico van Hepatitis B is bij de oudere bewuste homo dankzij eerdere campagnes van Schorer en de GGD’en al veel beter bekend. Voor deze groep is de boodschap: neem je verantwoordelijkheid en zorg goed voor jezelf en je sekspartner(s).

Schorer hoopt met de nieuwe aanpak ook de jonge mannen naar de GGD te krijgen. Via de website www.b-a-man.nl kunnen zij anoniem een afspraak maken bij GGD of soa–poli.