Onafhankelijksdag op de Ellemeethof

In 1962, op 9 oktober om precies te zijn, werd Uganda onafhankelijk van Groot-Brittannië en een voormalige koning van Buganda, een onderdeel van Uganda, werd de eerste president. Reden voor de Stichting African United Women voor een viering van de Onafhankelijkheids- en Muteesadag.
In 1962 wordt Uganda onafhankelijk van Groot-Brittannië. Uganda zal in de jaren na de onafhankelijkheid 8 regeringswisselingen kennen in 50 jaar, waarvan enkele gepaard gaan met zeer veel geweld.

Over de oorspronkelijke bewoners van Uganda is weinig bekend. In de 18 e eeuw waren op het huidige Ugandese grondgebied twee etnische groepen woonachtig; Bantu- volkeren in het zuiden en Nilotische volkeren in het noorden. In het zuiden woonden voornamelijk landbouwers georganiseerd in koninkrijken, waarvan Buganda het belangrijkste rijk was.

De eerste regering van het onafhankelijke Uganda werd geleid door president Mutesa (een voormalig koning van het zuidelijke Buganda), maar de uitvoerende macht lag in werkelijkheid bij premier Milton Obote (een Langi uit het noorden). In 1966 nam Obote met behulp van het leger de macht over en benoemde zichzelf tot president.

Daarna volgde een periode met veel geweld en regeringswisselingen. De mensen uit Buganda zijn nog steeds trots op hun eerste president en koning, Muteesa.

Reden voor de African United Women om een feest te organiseren op het binnenterrein aan de Ellemeethof.

Dat gebeurde zaterdag 13 oktober.

In Kampala, de hoofdstad van Uganda en trouwens ook van Buganda, was het 27° en in Pendrecht 13°.

Toch werd het even heel warm op het binnenterrein. Er stond een partytent en verschillende buren waren op de uitnodiging van de stichting ingegaan. Benyounes en Tim van PIT010 hadden de groep geholpen en uitnodigingen verspreid onder de bewoners van de flats langs de Ellemeethof. Veel mensen vonden het waarschijnlijk toch te koud om naar buiten te komen en keken vanachter hun gordijntjes toe.

De drums van de stichting werden gebruikt om iedereen aan het trommelen te zetten. Kato trok een schortje aan en nodigde ook de anderen uit mee te doen met een feestelijke dans.

Het mocht dan 14 graden kouder zijn dan in Kampala de gezelligheid was er op de Ellemeethof niet minder om. En er werd een mooie stap gezet om de bewoners van de beide flats net als de inwoners van Uganda van allerlei komaf een beetje dichter bij elkaar te brengen.