Ook ‘mozaïekmaaien’ langs het Havenspoorpad

De gemeente Rotterdam gaat ook ‘mozaïekmaaien’ langs het Havenspoorpad.

20170510_122607-1651x929‘Mozaïekmaaien’ betekent dat de bermen niet helemaal, maar vak voor vak gemaaid worden om schuilplaatsen voor insecten zoals bijen en vlinders te behouden. Dit wordt al toegepast in de landbouw om weidevogels te beschermen, maar gebeurt vanaf nu ook in Charlois en IJsselmonde, waaronder langs het Havenspoorpad.

Proef
Rotterdam startte in 2016 met een proef in IJsselmonde en Charlois en die wordt dit jaar voortgezet. De proef kwam tot stand op initiatief van bewoners, Stichting Bloeiende Stad, Bureau Stadsnatuur en de groenbeheerders en stadsecologen van de gemeente Rotterdam. Uit onderzoek van Bureau Stadsnatuur bleek vorig jaar al de meerwaarde van deze manier van maaien. Nu gebeurt het dus ook langs de Stadionweg, Adriaan Volkerlaan, Kreekhuizenlaan en de IJsselmondse Randweg in IJsselmonde en langs het Havenspoorpad in Charlois en IJsselmonde.

Minder maaien
De gemeente maait in het voorjaar sowieso minder vaak zodat langzaam andere plantensoorten kunnen groeien waar bijvoorbeeld bijen en vlinders op af komen. Bij het minder maaien wordt rekening gehouden met verkeersveiligheid (zicht) en eventuele aanwezigheid van hondenuitlaatzones, uitstapstroken bij parkeervakken en ander gebruik.

Meer informatie
Meer informatie over het maaien van gras is te lezen op de website van de gemeente Rotterdam.