Opzoomeren Pendrecht vaart wel met campagne Pendrecht is Goed Bezig

Sylvia van Eyk werd door een groep Opzoomeraars begin dit jaar verkozen om als ‘boegbeeld’ te fungeren voor de buren – beweging in de wijk. Haar straat, de Kruiningenstraat, doet al heel lang mee aan bijna alle ronden van de jaarlijkse Opzoomercampagne.

De basis van de groep ligt in de 26 eengezinswoningen en Sylvia kent daar iedere bewoner van. Zij woont er dan ook al 17 jaar en omgekeerd kennen de mensen uit de 25 andere woningen haar en haar gezin ook. Sylvia is zo’n beetje de spil in de buurt.

De laatste jaren nodigen zij ook de bewoners van de twee flatgebouwen in de straat ook uit bij de activiteiten. De basis werd dus flink uitgebreid.

Kortgeleden werd de straat voorgetseld voor de titel Eigen Kracht Straat. De deelgemeente Charlois en Opzoomer Mee bekijken de Opzoomerstraten in de verschillende wijken en als straten tot een eigen agenda en afspraken met elkaar kunnen komen staat daar een extra waardering tegenover.
De Opzoomergroep in de Kruiningenstraat ging langs de deur met een handtekeningenlijst en afspraken en kreeg in no time voldoende handtekeningen om een Eigen Kracht Straat te worden. Anda Noorhuis van Opzoomer Mee kwam met een formulier bij Sylvia op bezoek. De handtekening van portefeuillehouder Theo Coskun stond al op het formulier.
De onderste foto werd gemaakt door dagburgemeester Mario Bosch en laat zien dat Sylvia haar handtekening op het formulier zet. Daar kwam ook nog de handtekening van de Opzoomerregisseur, Rieks Westrik, bij.

De Kruiningenstraat is dus Eigen Kracht Straat geworden naast de Ooltgensplaathof, Stellendamstraat, Halsterenstraat, Vlissingenplein, Dirkslandhof en Papendrechtstraat.

En wat zijn die afspraken dan?

Enkele voorbeelden van straatafspraken zijn:
o Wij houden rekening met elkaar
o Wij houden onze portiek/ straat / galerij schoon
o Wij houden toezicht / wij letten op de/ onze kinderen
o Wij respecteren elkaar
o Wij bieden huisvuil op de juiste manier aan
o Wij luisteren naar elkaar zonder boos te worden
o Wij respecteren elkaars rust na 2200 uur ’s avonds
o Wij gooien ons vuil in de container
o Wij rijden stapvoets door de straat
o Wij houden onze stoep schoon
o Wij letten op elkaar en helpen waar nodig
o Wij groeten elkaar of Wij groeten elkaar vriendelijk
o Wij verwelkomen nieuwe buren
o Wij organiseren (minimaal 2 x per jaar) straatactiviteiten
o Wij organiseren activiteiten voor jong en oud
o Wij nemen deel aan straatactiviteiten

Binnenkort is in de Kruingenstraat te zien wat zij met elkaar hebben afgesproken. En het is dan ook de bedoeling dat men elkaar er op aan spreekt in de straat. Dat lijkt in de Kruiningenstraat een overbodige opmerking, want dat doen ze daar al heel lang.