Oud-Pendrechtenaar Ed Goverde ontvangt Erasmusspeld

Ed Goverde is onderscheiden met een Erasmusspeld voor zijn langdurige en vrijwillige inzet voor de sportende jeugd in Rotterdam.

De Erasmusspeld is een onderscheiding voor mensen die zich sociaal, cultureel-economisch of op sportgebied hebben ingezet voor de stad. Ed Goverde ontving de speld afgelopen zondag voor zijn langdurige en vrijwillige inzet voor de sportende jeugd in Rotterdam. Hij was onder andere 25 jaar lang bestuurslid van voetbalclub Spartaan ’20 en zette in 2005 de eerste schoolsportvereniging van de stad op in Katendrecht.

Pendrecht
Ed is geboren en getogen in Pendrecht en groeide op in de Stellendamstraat. Jarenlang was hij onder andere deelraadsvoorzitter van de voormalige deelgemeente Charlois. In die periode was hij bij verschillende officiele momenten in de wijk aanwezig: de opening van het podium bij Plein 1953 in 2009 (inmiddels beter bekend als de ‘Meeuwenplaat’), de ingebruikname van het geluidswerend asfalt op de Groene Kruisweg in 2011, de opening van de kiosken op het plein bij metrostation Slinge in 2012. Ook bij diverse andere gebeurtenissen in de wijk was hij betrokken.

Tegenwoordig is hij nog steeds aan Pendrecht verbonden als adviseur van Stichting Vitaal Pendrecht. Daarnaast is hij actief als bestuurder van het Charlois Kunstfestival, van de Stichting Oldegaarde en nog steeds voor de PvdA-afdeling Charlois.