Overdenking van de dagburgemeester

De overdenking van Mario Bosch op zijn weblog op 20 april 2014

Het bezoek aan het Van Eesterenmuseum en de museumwoning in Amsterdam afgelopen vrijdag heeft mij aan het denken gezet. Waarom is er in Pendrecht niet een dergelijk museum (wat naar mijn idee Lotte Stam-Beesemuseum zou moeten heten) en een museumwoning die is ingericht met spullen uit de tijd van de wederopbouw?

Naar mijn mening zou Pendrecht dé aangewezen wijk zijn voor zo’n museum en een museumwoning. De door Lotte Stam-Beese bedachte stedenbouwkundige opzet met gespiegelde wooneenheden is uniek in de wereld, Rotterdam beschouwde Pendrecht destijds als een modelwijk en de wederopbouwritten door de stad deden ook Pendrecht aan. Lotte Stam-Beese heeft een belangrijk stempel gedrukt op de woningbouw in het naoorlogse Rotterdam, haar naam is onlosmakelijk met Pendrecht verbonden.

De laatste jaren is het besef gegroeid dat de wijken uit de wederopbouwperiode een deel van de Nederlandse woongeschiedenis vormen, zeker nu er door herstructurering veel gebouwen uit de jaren vijftig en zestig (dreigen te) verdwijnen. De voordracht van de Sint Bavokerk als rijksmonument is tekenend voor de toegenomen interesse in bouwwerken uit die tijd. Vanuit architectonisch en stedenbouwkundig opzicht is er veel belangstelling voor Pendrecht en dat merk ik zelf aan de reacties op mijn website, van tijd tot tijd zelfs vanuit het buitenland.

paalwoning met televisieraam

In Rotterdam zijn meerdere museumwoningen (onder andere in de Kiefhoek en in Vreewijk, twee vooroorlogse wijken) maar in de bekendste wederopbouwwijk van Rotterdam zal je daar tevergeefs naar zoeken. Toen Stichting Historisch Charlois nog aan de Kerkwervesingel zat was daar een oudheidkamer maar de inrichting daarvan was niet specifiek gericht op de vijftiger jaren. In 2003 was er ter gelegenheid van 100 jaar Woningwet een tijdelijke museumwoning in een nu afgebroken flat in de Stellendamstraat, dat huis was nota bene net als in Amsterdam ingericht volgens de denkbeelden van de stichting Goed Wonen.

Wat is in Pendrecht een geschikte locatie voor een museumwoning? Dat zou in de Zierikzeebuurt kunnen zijn, dat is immers het oudste deel van de wijk en daar hebben de huizen nog paneeldeuren. Een andere optie is een huis in de bekende paalwoningen van Harry Nefkens, het liefst een huis aan de Slingekant met zo’n televisieraam. Een voordeel van een paalwoning is de ligging nabij het metrostation zodat de locatie goed bereikbaar is met openbaar vervoer.

Het bovenstaande zijn slechts wat losse gedachten die in mij opkwamen na mijn bezoek aan Amsterdam. Het is niet mijn intentie om actief te worden om een permanente museumwoning in Pendrecht te krijgen, ik zou niet weten hoe ik dat aan moet pakken en bovendien heb ik daar absoluut de tijd niet voor. Ik realiseer mij natuurlijk heel goed dat er veel praktische problemen overwonnen moeten worden om het voor elkaar te krijgen, om nog maar te zwijgen over de vraag waar het geld vandaan moet komen.