Pendrecht deed mee aan Gezinsparlement

Toen het nieuwe college van Burgemeester & Wethouders aantrad in mei 2006 spraken ze een 100 dagen actie campagne af. Iedere dag een nieuwe actie om samen met de bewoners van Rotterdam de stad te verbeteren. Eén van de 100 dagen acties van het College van Burgemeester en Wethouders was het onderzoeken van de gezinsvriendelijkheid van drie wijken in Rotterdam. Maar daar bleef het niet bij. Wethouder Leonard Geluk, hier in de stoel van de burgemeester, wilde ook een discussie met ouders uit de drie wijken in de gemeenteraadszaal van het Stadhuis aan de Coolsingel. 8 ouders, 2 gezinscoaches en een vertegenwoordiger van Vitaal Pendrecht deden mee aan het parlement.
Opvallend was de lage score die ouders in het onderzoek aan Pendrecht gaven. Op alle drie de onderwerpen scoorde de wijk een 5,5. Vooral de veiligheid voor kinderen en de stand van zaken rond speelplekken kleurden deze mening in. Hoogvliet kreeg van de ouders, die daar geïnterviewd waren een hogere score. Het Liskwartier eindigde ongeveer gelijk als Pendrecht. Alleen was er daar weer meer waardering voor de stedelijke voorzieningen voor kinderen in de directe nabijheid van de wijk.
In de discussie werd vooral gevraagd wat er gedaan kon worden om verbeteringen aan te brengen. Het College wil de stad kindvriendelijker maken, zodat minder gezinnen de stad verlaten dan nu het geval is.
Na afloop bedankte Geluk de deelnemers en sprak hij de wens uit dat het parlement niet bij een eenmalige gebeurtenis bleef. Zijn collega wethouder Jantine Kriens zei dat er zo een aantal van de deelnemers in de gemeenteraad plaats zouden kunnen nemen. Misschien is dat ook wel een goed idee. Ze kunnen er zo in voor de gezinspartij. En als er dan uitvoering aan hun plannen gegeven worden komen er vanzelf gezinnen terug naar Rotterdam, toch?