Pendrecht doet weer mee aan Burendag 2017

Op zaterdag 23 september is het weer Burendag en in Pendrecht hebben al twee deelnemende groepen zich aangemeld.

Burendag is een jaarlijkse traditie op de vierde zaterdag in september. Het is een feest dat je met je buren viert en waarbij je elkaar ontmoet en beter leert kennen tijdens het ondernemen van allerlei leuke dingen. Bewoners mogen zelf een leuke activiteit bedenken waar de straat langere tijd plezier aan zal hebben. Doel is om buurten leuker, socialer en veiliger te maken.

Pendrecht
In Pendrecht hebben zich tot nu toe de Halsterenstraat en de Schalmei aangemeld. In de Halsterenstraat staat dit keer het opfrissen van bestaande contacten en het maken van nieuwe contacten centraal. De bewoners gaan hier op zaterdag 23 september tussen 10.00-17.00 uur aan de slag. In de Schalmei wil men buurtbewoners met elkaar verbinden via muziek en een gezellig samenzijn. Dit vindt plaats op vrijdag 22 september tussen 21.00-23.00 uur.

Vorig jaar
De Halsterenstraat doet ieder jaar mee en organiseerde vorig jaar diverse kinderactiviteiten, een bingo en een gezamenlijke maaltijd met elkaar. Ook de Schalmei deed vorig jaar mee met een muziekworkshop en een concert voor buurtbewoners. Bewoners van de Zuiderkroon vulden vorig jaar de plantenbakken op het Vlissingenplein in het kader van Burendag, en in de Oosterlandstraat schilderde men de buitenkant van het gebouw van Stichting Educatief Centrum Pendrecht.

Burendag
Burendag is een initiatief van Douwe Egberts en het Oranje Fonds. Het Oranje Fonds ondersteunt sociale initiatieven en organisaties die mensen samen brengen. Wat in 2005 begon als een dag waarop 500 buurten meededen, groeide uit tot een landelijk fenomeen. Inmiddels vieren ieder jaar bijna 1 miljoen mensen Burendag. De activiteiten variëren van het aanleggen van een buurtmoestuin tot een spelletjesmiddag, en van een buurtquiz tot het samen opruimen van zwerfvuil. Door Burendag verandert het contact met de buren; het verlaagt de drempel om een praatje aan te knopen met elkaar. Zo kan Burendag het begin vormen van veel mooie dingen in de straat.

Meedoen?
Aanmelden kan op de website van Burendag. Hier is ook een overzicht te vinden van de reeds aangemelde activiteiten.

Bron foto: Mario Bosch