Vorige week verscheen een artikel in de Havenloods over het Amerikaanse tutoringproject dat op de Pendrechtse scholen wordt uitgevoerd.
Onderstaand artikel over het Amerikaanse tutoringproject op de Pendrechtse scholen verscheen vorige week in de Havenloods:
Scholen Pendrecht op z’n Amerikaans
Vitaal Pendrecht presenteerde donderdag het Pendrechtse Tutoringprogramma in de Pendrecht Universiteit. Het van origine Amerikaanse concept wordt geïntroduceerd op vier basisscholen in Pendrecht.
‘Het idee is ontstaan op de Match Highschool in Boston, waar kinderen met grote leerachterstanden kampten. Met het Tutoringprogramma hebben zij drie jaar achterstand in slecht één jaar weggewerkt’, vertelt Wendy Koopmans. Samen met Bien Hofman en Ikram Adoui volgde ze begin november een driedaagse training.
‘De Hoeksteen, de Beatrixschool en twee vestigingen van Over de Slinge zijn de eerste scholen in Nederland waar het project van start gaat. De helft van de groepen 6 en 7 krijgen vier keer per week een uur les van de Rekenfaculteit, op hun eigen school. De andere helft van de klas vormt de controlegroep, zodat we aan het eind van het schooljaar de resultaten kunnen meten.’
Er zijn zes tutoren per les aanwezig. Deze persoonlijke aandacht maakt het programma uniek en effectief. Wendy: ‘We starten met vijf minuten in stilte rekenen, om de les rustig te beginnen en het niveau van de dag vast te stellen. Daarna volgt er 55 minuten les, waarna er weer geëindigd wordt met vijf minuten ‘finish’ rekenen, om te kijken of het leerdoel van de dag behaald is.’
Als het programma succesvol blijkt, is er een kans dat het wordt uitgerold op meer scholen in Rotterdam. ‘Het is nog te vroeg voor resultaten, want we zijn pas na de herfstvakantie gestart. Toch zien de leraren nu al voordelen, omdat kinderen meer zelfvertrouwen krijgen door hun verbeterde prestaties.’