RET zoekt bijzondere metroverhalen

De RET is op zoek naar bijzondere metroverhalen voor het 50-jarig jubileum van de Rotterdamse metro.

Komend jaar bestaat de Rotterdamse metro 50 jaar. De RET viert dit groots: de officieel eerste metro wordt omgebouwd tot museummetro en krijgt een plekje op een spoor van metrostation Blaak. Er is een online tentoonstelling te bekijken, er komen open dagen met een kijkje achter de schermen en op TV Rijnmond start een serie.

Heeft u een bijzonder metroverhaal?
De RET is op zoek naar bijzondere, persoonlijke verhalen over de Rotterdamse metro. Mail uw verhaal naar 50jaarmetro@ret.nl (het liefst zo snel mogelijk omdat er in februari al iets gaat gebeuren).

Historie Rotterdamse metro
De allereerste metro (van Rotterdam maar ook van Nederland) reed op 9 februari 1968 van Centraal Station naar Zuidplein. Tijdens de officieel eerste rit reisden prinses Beatrix en prins Claus mee, samen met toenmalig burgemeester Wim Thomassen en RET-directeur drs. C.G. van Leeuwen. Iedere Rotterdammer mocht een gratis ritje maken wat voor een drukte van belang zorgde.

Op 14 mei 1959 stemde de gemeenteraad van Rotterdam in met het voorstel voor de aanleg van een metronetwerk. De bouw van de metrolijn, over een lengte van 5,9 kilometer, duurde zeven jaar. De tunneldelen voor de tunnel onder de Maas werden gebouwd bij de Leuvehaven en vervolgens afgezonken. De tunnelstukken voor de tunnel onder het centrum werden gebouwd in openbouwputten, waardoor het centrum veranderde in een grote bouwput. Op drie plekken was er een bouwdok: aan het Weena, de Blaak en op het Eiland van Brienenoord. De tunneldelen werden per sleepboot vervoerd.

In 1970 verrees metrostation Slinge en in 1974 werd de lijn nog verder verlengd naar Zalmplaat in Hoogvliet. Sinds 1985 rijdt de metro naar De Akkers in Spijkenisse.

Tegenwoordig is het Rotterdamse metronetwerk het grootste van Nederland, en na Brussel het drukste van de Benelux met 300.000 reizigers per dag.

 

Vijf metrolijnen
Het netwerk beslaat nu vijf lijnen die worden aangeduid met een letter:
A: Binnenhof-Schiedam Centrum/Pernis
B: Nesselande-Schiedam Centrum
C: De Terp-De Akkers
D: De Akkers-Rotterdam Centraal (tussen 1997-2010 de Erasmuslijn genoemd)
E: Slinge-Den Haag Centraal

Met de komst van de nieuwe Hoekse Lijn in februari 2018 rijdt metrolijn B straks tussen Nesselande-Hoek van Holland. De treinspoorlijn tussen Schiedam Centrum en Hoek van Holland wordt sinds vorig jaar omgebouwd tot een metrolijn.

 

 

(foto’s boven: ombouw Hoekse Lijn)

Metrostation Slinge
Metrostation Slinge werd geopend op 25 november 1970. Het bevindt zich op de grens van Pendrecht en Zuidwijk en bedient daarmee beide wijken. Er passeren twee metrolijnen: D en E. Het westelijke spoor is bestemd voor de metro richting Spijkenisse, het oostelijke spoor voor de metro met eindbestemming Rotterdam Centraal.

Lijn E, RandstadRail, maakt gebruik van het middenspoor. Deze lijn ontstond in 2007 tussen Hofplein-Den Haag Centraal, wat in 2010 werd uitgebreid naar Rotterdam Centraal-Den Haag Centraal en sinds 11 december 2011 is Slinge het begin- en eindpunt.

Metrostation Slinge beschikt over een parkeergarage (P+R) en een fietsenstalling. Verschillende buslijnen hebben er een halte: de lijnen 68, 70, 72, 182, 183 en 283.

(foto’s boven: RandstadRail)