Terugblik op 2016 door Mario Bosch

Het nieuwe jaar is begonnen en traditiegetrouw blikt dagburgemeester Mario Bosch terug op het jaar dat voorbij is. Nu een kort digitaal voorproefje, op woensdag 25 januari tussen 19.00-21.00 uur uitgebreid tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Stichting Vitaal Pendrecht in de Kinderfaculteit op Plein 1953 nr. 192.

JANUARI 2016
• Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de gebiedscommissie Charlois ontvangt Sedat Atacan van het Turks Huis een Karel de Stoutespeld.
• De modelwoning van de Tuin op het Zuiden gaat dicht, alle woningen zijn verkocht of verhuurd.

FEBRUARI 2016
• Organist Jan van Dijk van de Open Hofkerk viert zijn 70e verjaardag met een receptie en een concert.
• Het uitverhuizen van de bewoners in de galerijflats aan de Middelharnisstraat is begonnen.

MAART 2016
• De weblog van dagburgemeester Mario Bosch bestaat 10 jaar, het AD wijdt er een artikel aan.
• In de Kinderfaculteit is een bijeenkomst van RoZoVo (Rotterdamse Zolder Vondsten) in het kader van 75 jaar wederopbouw.

APRIL 2016
• De rioolwerkzaamheden in de Zierikzeebuurt gaan van start, de eerste straat die onder handen wordt genomen is de Kerkwervesingel.
• Café Goof Meijer gaat op last van de burgemeester zes maanden dicht na een eerder onderzoek naar mogelijke drugshandel.

MEI 2016
• Op Plein 1953 is het Lentefeest met muziek, activiteiten en een plantjesmarkt.
• De twee beeldjes bij de Zijpe verhuizen tijdelijk naar het Museumpark, ook dit is vanwege 75 jaar wederopbouw in Rotterdam.

JUNI 2016
• Speeltuin Neeltje Jans viert het 60-jarig bestaan met diverse activiteiten waaronder rondritten met een treintje.
• Wateroverlast in de wijk door overvloedige regenval, op menige plek zijn enorme plassen water.

JULI 2016
• De behangwinkel op de hoek Slinge/Kerkwervesingel verhuist naar Plein 1953, de oude winkel blijft open als verkooppunt voor restpartijen.
• Oplevering van de eerste woningen van De Oevers, het laatste deelproject van de Tuin op het Zuiden.

AUGUSTUS 2016
• Er komt een driedimensionale schildering op Plein 1953.
• Om het scheiden van afval te bevorderen worden er in de wijk extra glas- en papiercontainers geplaatst.

SEPTEMBER 2016
• Valckensteyn-reünie met overdracht van uniek filmmateriaal aan het Stadsarchief.
• Met het Festival op het Zuiden wordt het herstructureringsproject Tuin op het Zuiden officieel afgesloten.

OKTOBER 2016
• In de Open Hofkerk is een bijzondere Zondagmiddagmuziek met een komische opera.
• Na verbreding van het Oude-Tongepad staan er twee lantaarnpalen midden op het pad.

NOVEMBER 2016
• Start verbouwing van het voormalige Dieren Gezondheids Centrum aan de Slinge tot woningen en winkels.
• Aafje kondigt de sluiting van restaurant Zuiderkroon aan wat tot veel commotie in de wijk leidt.

DECEMBER 2016
• Het speelplein aan de Abbenbroekweg wordt opnieuw ingericht en uitgebreid met een sporttoestel.
• Kerstactiviteiten in Pendrecht met onder andere een voorstelling van het Pendrecht Theater.

Ik wens iedereen een heel voorspoedig 2017 toe!

Mario Bosch
dagburgemeester van Pendrecht