Hij vervolgt:
Veel jonge gezinnen toen, veel ouderen nu. De kinderen van toen wonen nu in de randgemeentes. Gaat er een oudere dood, dan wordt die plaats ingenomen door jonge “nieuwe Rotterdammers”. Soms alleenstaande Antilliaanse moeders, vaak ook anderen, maar in ieder geval mensen in een andere levensfase en met een andere cultuur dan de “arbeiders van toen”. En de mooie flats van toen zijn inmiddels aardig versleten en toe aan een grondige opknapbeurt. De huren zijn nog relatief laag en de doorstroming dus navenant. Veel starters, die even blijven en dan verder trekken. Allemaal niet zo best voor de sociale cohesie dus.
In Pendrecht wordt nu stevig geherstructureerd, met alle voordelen en nadelen en zorgen vandien. Bijvoorbeeld voor mensen van de moedergroep Pendrecht, waar ik eerder deze maand te gast was.
Nancy Hartman en Annemarie Commijs zijn twee andere moeders uit Pendrecht. Met enkele anderen zitten ze in de groep Houdt Pendrecht Leuk
In korte tijd hebben ze de twee kale schoolpleinen van de openbare basisschool weten om te toveren tot prachtige speelplekken. Dankzij hun enthousiasme met behulp van vele helpende handen in enkele maanden voor elkaar gebokst. Kosten 125.000 euro, waarvan de helft uit de zogenaamde pot komt van de groeibriljanten. De andere helft organiseerden Nancy en Annemarie bij elkaar, nadat ze vorige winter de publieksnominatie wonnen. Deze zomer werden de twee schoolpleinen ingericht en sinds 25 augustus spelen de schoolkinderen en de kinderen uit de buurt er volop. De groteren voor en opzij van de school. De kleineren meer aan de achterkant.
Het project Groeibriljanten is een van de weinige projecten van dit college die Rotterdam leuker en leefbaarder maken. Zeker in Pendrecht blijkt dat je geen leefbaar Rotterdam krijgt zonder medewerking van enthousiaste burgers. Gelukkig zijn die er in Pendrecht nog wel. Die mensen moet je koesteren. Die moet je als gemeente volop steun geven. Dan komen er schitterende resultaten uit. Dat heb ik gisteren weer eens met eigen ogen kunnen vaststellen.