Vraag en antwoord tijdens college

Dick Lockhorst gaf voorbeelden van de deelgemeente, die met weinig voorwaarden initiatieven van burgers kan faciliteren. Hij gaf toe dat er nog niet zoveel gebruik gemaakt was van die regeling. Maar de mogelijkheid is er. Natuurlijk werd er door de professoren kritisch aangekeken tegen de regels en voorwaarden, die de overheid stelt. Henk Postmus gaf mooie voorbeelden van de moeite die je soms hebt om de juiste persoon aan de telefoon te krijgen. Bien Hofman gaf als voorbeeld dat er door haar en twee andere bewoners een stichting opgericht was. Die stichting werd aangeslagen door de belastingen. Omdat er zonder na te gaan of een stichting wel of niet een eigen gebouw heeft of afval produceert, een aanslag verstuurd werd. Het kost dan heel veel moeite en ook veel werk van ambtenaren betrokken bij zo’n initiatief om de aanslag ongedaan te maken.
Gerard Smulders vroeg Sardar Fazliyar, die vluchteling uit Afghanistan is en via Mensen Maken de Stad actief geworden is in zijn eigen flat. Maar hij is ook verder gegaan en is nu een aantal bij BOP actief: “Is men in Nederland gek geworden?” In Afghanistan gaan de contacten tussen burgers en haar bestuur immers heel anders dan in Nederland. Sardar kan echter war men in Nederland doet erg waarderen. Hij was erg te spreken over het boek.