Women and Work en African United Women

Is het belangrijk voor vrouwen om economisch zelfstandig te zijn? Is fulltime werken te combineren met de zorg voor kinderen? Kunnen vrouwen minstens net zo goed ondernemen als mannen? Zouden meer vrouwen in de techniek moeten werken? Zoek je werk met je hart of je hoofd?

Er werd heftig mee gediscussieerd over deze en andere vragen op het gebied van economische zelfstandigheid van vrouwen tijdens de Dona Daria Talkshow Women & Work in de Burgerzaal van ’t Stadhuis.

Het welkomstwoord werd gedaan door dagvoorzitter Michele Sparreboom. Het was haar eerste optreden als leider van een talkshow, maar ze deed het met verve en kreeg een terecht applaus tot slot.

Voor de opening van de talkshow was wethouder Korrie Louwes gevraagd. Zij ging natuurlijk in op het artikel met haar in het AD. “Ja, ik heb het allemaal gezegd! En ik trek er geen woord van in”, zei ze, “maar of het er nou op die manier in had gemoeten?” De kop van artikel in het stad & regio katern van die dag luidde: ‘Stop met dat gemuts’. Het ging erover dat meer dan de helft van de vrouwen in Rotterdam thuis zit. Slechts 45% is economisch zelfstandig. Bij de mannen blijkt 61% te zijn. Internationale vrouwendag vindt haar oorsprong. Op 8 maart 1908 vond in New York de eerste vrouwenstaking plaats. Brood en Rozen werd de leus. En die gelijkheid onder de seksen is er nog altijd niet.

Marjan de Gruijter van het Verwey Jonker Instuut hield vervolgens een presentatie van het onderzoek: Luxepositie of buitenspel? Vrouwen zonder werk en uitkering, of zoals ze ook wel genoemd worden NUGgers.

Vervolgens was er een interview met één van de ondernemers achter Grannys Finest. Rijnmond maakte er onlangs met Sander de Kramer het volgende item over:

En ja, zijn verhaal werd niet door iedereen in dank afgenomen. Er werden kaartjes uitgewisseld en er komt vast nog een nader gesprek.

Michelle Sparreboom leidde de talkshow met: Tunahan Kuzu (tweede kamer lid), Anouk Apeldoorn (jobcoach), Cedric Krolis (Young-Up) Saskia de Hoog (onderzoeker Atria) en nog een deelneemster.

Inmiddels werd er reikhalzend uitgekeken naar het optreden van de African United Women. Bridget Nalwoga vertelde waarom ze de stichting had opgericht. Zij werd ook neergezet als de trotse moeder van Rebecca, die niet zolang geleden de titel Miss Uganda kreeg op een festival in Amsterdam.

Het wachten bleek niet tevergeefs. Opzwepende muziek kwam er uit de geluidsinstallatie versterkt met djembees, maar vooral de dans van de groep pakte de aanwezigen.

Tot slot werd iedereen uitgenodigd om te komen borrelen bij Café Bed Rotterdam, naast het stadhuis.

Iedereen die interesse heeft is welkom: man vrouw, jong en oud kan met vragen terecht bij n.vanwingerden@donadaria.nl