Zwembad Charlois gaat bijna dicht

Nog even en dan gaat Zwembad Charlois dicht. Dat is 25 jaar nadat Zwembad Pendrecht de deuren sloot.

Het oude Zwembad Charlois (voorheen Sportfondsenbad) aan de Gooilandsingel voldeed niet meer aan de kwaliteitseisen en wordt daarom vervangen door een nieuw complex, genaamd Zwemcentrum Rotterdam dat gerealiseerd wordt op de plek van het oude deelgemeentekantoor. Het is nog eind december mogelijk om in het oude zwembad te zwemmen: op zondag 24 december is de laatste zwemdag. Maandag 22 januari is de eerste zwemdag in het nieuwe zwembad. Daarna zal het oude bad gesloopt worden.

Het nieuwe 25-meterbad is inmiddels al gevuld met water, de komende tijd wordt het nieuwe 50-meterbad gevuld met 3,8 miljoen liter water. Dat gebeurt een week lang dag en nacht. Het zwembad moet namelijk een maand eerder al gebruiksklaar zijn om onder andere de installaties te kunnen testen.

Zwemcentrum Rotterdam
Het nieuwe Zwemcentrum Rotterdam is in eerste instantie gericht op de zwemsport-, het les- en schoolzwemmen en het banenzwemmen. Er is ook de mogelijkheid voor onder andere aquabootcamp en recreatief zwemmen. Het zwembad beschikt over twee bassins: een 50-meter wedstrijdbad van tien banen breed (qua sfeer sportief, overzichtelijk en rustig) en een 25-meter doelgroepenbad van zes banen breed (qua sfeer intiem en de associatie oproepend van wellness en spa resorts). Dankzij de nieuwste technieken op het gebied van verlichting kan voor ieder moment van de dag een andere sfeer worden gecreëerd.

Het wedstrijdbad is het enige 50-meterbad van Rotterdam en biedt kansen voor evenementen (tot) op internationaal niveau. Waterpolo- en zwemverenigingen kunnen er voortaan op topniveau zwemmen. Een beweegbare keerwand kan het bad in twee delen verdelen. De tribune biedt plaats aan 350 mensen, met de mogelijkheid tot uitbreiding tot 1000 zitplaatsen. Het doelgroepenbad heeft een beweegbare bodem waarmee de diepte kan worden ingesteld tot 2.20 meter. Deze bodem en de tillift en luie trap maken het bad voor iedereen toegankelijk. Er komen zes ruime groepskleedkamers, 24 kleedcabines en speciale kleedkamers met voorzieningen voor mindervaliden. Verder is er een multifunctionele ruimte die geschikt is voor vergaderingen, presentaties en bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding. Op de eerste verdieping is een horecaruimte met zitgelegenheid en televisieschermen.

De extra verwarmde baden en de glijbaan, die er nu nog zijn, zullen niet terugkeren. Hierdoor zullen ook sommige activiteiten komen te vervallen of worden vervangen. Momenteel wordt nog gewerkt aan het nieuwe programma.

Zwembad Pendrecht
Vroeger had Pendrecht een eigen zwembad in de Sliedrechtstraat. Dit zwembad opende in 1971 en beschikte over een binnen- en buitenbad. Vanwege bezuinigingen werd het zwembad gesloten. Buurtbewoners waren tegen de sluiting en zetten een protestactie op touw, ‘De stop mag er niet uit!’, maar dat mocht niet meer baten. Op 24 juli 1992 was het zwembad voor het laatst geopend. Twee jaar later werd het gebouw gesloopt. Op deze plek, nabij de Burghsluissingel, staan sinds 1998 eengezinswoningen en patiobungalows.

Het vroegere Zwembad Pendrecht
De huidige plek waar vroeger Zwembad Pendrecht stond

Nog meer verdwenen zwembaden in Charlois
Niet alleen in Pendrecht, maar ook elders in Charlois verdwenen zwembaden. Zo was er vroeger zwembad de Plompert dat in 1969 opende in het Zuiderpark, het jaar waarin ook het naastgelegen Ahoy werd gerealiseerd. Het was een groot openluchtbad voor zowel recreatie als wedstrijden en had onder andere een duiktoren van tien meter hoog. Eind jaren tachtig sloot de Plompert alweer. Ongeveer op deze plek ligt nu de grote parkeerplaats van Ahoy. Verder ging Zwembad Heijplaat, eveneens onder luid protest, in 2004 dicht. Pas in 2016/2017 werd dit openluchtbad afgebroken.

Bron impressiefoto: gemeente Rotterdam
Bron foto Zwembad Pendrecht: Mario Bosch