Pendrecht Universiteit

De Pendrecht Universiteit is een bewonersuniversiteit voor de wijkbewoners van Pendrecht. Dat kunnen kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen zijn. Er leven soms ideeën in de wijk waar de bewoners en de professionals graag met elkaar over zouden willen praten. De bewoners hebben vaak al oplossingen waar de professional mee verder kan. De bewoner is de professor en de professionals de studenten.

Een greep uit de colleges die in het verleden gehouden zijn

Het Media college

Tijdens het Mediacollege konden bewoners van Pendrecht met de pers praten over de zeer negatieve berichtgeving in die tijd (2009).

College Veilig

College Veilig was een college over de veiligheid in Pendrecht in de straten waar veel inbraken werden gepleegd.

Het Jongerencollege

Tijdens dit college gingen jongeren met de wijkagenten in gesprek en kwamen ze wat dichter bij elkaar.

College Pendrecht

Het College Pendrecht fungeerde als sociale roltrap; hoeveel kan Pendrecht nog aan als het om vrijwilligerswerk gaat?

PENDRECHT GAAT DE MARKT OP

Dit college heeft min of meer geleid tot het ontstaan van de Kinderfaculteit.

“Wat zouden we doen met een miljoen”

Het college “Wat zouden we doen met een miljoen” is de grondslag geweest van de Kinderfaculteit.

Taalcollege Kinderfaculteit

Pendrecht gaat de markt op 2

College waarin ideeën voor de wijk met jongeren en volwassenen worden besproken.

College Lotte Stam-Beese

College waarin het leven en werk van de architect en grondlegger van de wijk Pendrecht Lotte Stam-Beese centraal stond.

Pendrecht Universiteit

Op de Pendrecht Universiteit in Rotterdam geven bewoners college aan medewerkers van onder andere de gemeente en woningcorporaties om de leefbaarheid van de Rotterdamse wijk Pendrecht te vergroten. Bien Hofman is initiatiefnemer van de Pendrecht Universiteit en al 39 jaar bewoner van de wijk. Tijdens de herstructurering van Pendrecht, die zo’n twintig jaar geleden van start ging en recentelijk werd afgerond, verbaasde het haar dat professionals allerlei ideeën hadden over de wijk. En dat er juist weinig gedaan werd met de kennis en ideeën van bewoners. Vanuit die gedachte kwam de Pendrecht Universiteit tot stand, waar de kennis van bewoners wordt overgedragen aan professionals in de wijk. Lees hier meer over de Pendrecht Universiteit.

Is er een onderwerp dat u bezig blijft houden?

Vraag dan een college aan en wordt ook een keer een professor!

Aardgasvrij_Pendrecht-kl-051967
Kinderfaculteit-Pendrecht