Absoluut voor herhaling vatbaar

Het was een groot feestjaar voor Charlois. In het kader van het 550-jarig bestaan werden er allerlei activiteiten georganiseerd. Bij een aantal initiatieven, zoals de Charlois 550 Coen Moulijn Cup, wordt nagedacht over een mogelijk vervolg in 2013.

Schrijft Leonie Naaktgeboren in De Havenloods Charlois van 2 januari 2013

Er is vorig jaar groots uitgepakt om het 550-jarig jubileum van Charlois te vieren. Voor zowel jong als oud werden allerlei activiteiten georganiseerd. Zo werd er onder meer de Charlois 550 Coen Moulijn Cup gehouden. Han Steenbeek van DEHMusschen kijkt hier tevreden op terug. Het idee om een toernooi te houden voor de voetbalclubs uit Charlois leefde al langer.

Animo
Met het jubileumjaar in het vooruitzicht was dit een mooi moment om het daadwerkelijk te organiseren. De animo bleek groot te zijn. “Binnen een paar weken nadat we de verenigingen hadden aangeschreven, hadden maar liefst dertien van de veertien clubs zich al aangemeld”, vertelt Steenbeek. “De reacties van de spelers waren heel positief. Het was echt een ‘Charlois gebeuren’.” De keuze voor een loting voor een afwisselend toernooi, waarin het vierdeklasser Transvalia/ZW lukte om de finale te bereiken. Uiteindelijk ging tweedeklasser Spartaan ’20 ervandoor met de winst.
Hoewel Steenbeek al heeft aangegeven dat hij door zijn drukke werkzaamheden geen tijd heeft om zich volgend jaar in te zetten in de organisatie van het sportieve evenement, hoopt hij dat er een vervolg komt. “Het toernooi is absoluut voor herhaling vatbaar”, concludeert hij.

Fietstocht
Tijdens een brainstormsessie over activiteiten in het kader van Charlois 550, kwam ook het idee naar boven voor een bijzondere fietstocht rondom de grondlegger van Charlois, Karel de Stoute. Zijn praalgraf is te vinden in Brugge. Er werd besloten om vanaf Brugge naar Charlois te fietsen, een tocht van 150 kilometer. Meteen na de bekendmaking kwamen de eerste aanmeldingen al binnen. In totaal deden er 31 fietsliefhebbers mee. De leeftijd varieerde van 27 tot 77 jaar. “Het was heel leuk om te ondernemen. De tocht is voorspoedig verlopen. Het enthousiasme van de mensen was leuk om te zien”, vertelt initiatiefnemer Rieks Westrik. De sporters konden bij de finish in Charlois rekenen op een warm onthaal van inwoners. Volgend jaar wordt de tweede editie Gehouden. “Hier zit zeker toekomst in. Volgend jaar willen we het weer organiseren.”