Alles is klaar voor de Karel de Stoute Tour

Albert Heijn Zuidwijk sponsorde de fietsers van de Karel de Stoute Tour van zaterdag 22 september met alles wat een lange afstandfietser nodig heeft. Bij de deelgemeente Charlois gingen de handen even uit de mouwen en werden alvast rugzakjes van TOS (ook gesponsord trouwens) gevuld.

Op de busparkeerplek aan de Zuiderparkweg stond de bus met fietsaanhanger klaar om zaterdagochtend in alle vroegte de fietsers op en hun fietsen mee te nemen richting Brugge.

Daarvandaan gaat het peloton met zo’n 35 hardfietsers in een tempo van 25 kilometer per uur richting H 2 Go Slinge.

Waar ging het ook alweer om?

Rond 17:00 uur aankomst metrostation Slinge

Fietsers uit Brugge arriveren in Charlois met ‘Karel de Stoute Tour’

Charlois Volkslied en gedicht klinken op Brugs Stadhuisplein !

Op 22 september gaan 40 mensen met zichzelf de strijd aan. Zij fietsen van Brugge naar Charlois. Een tocht van 143 km. De jongste deelnemer is 30 en de oudste 77 jaar. De opbrengst is voor het Sophia Kinderziekenhuis. De organisatoren hopen dat deze rit de opmaat is naar een jaarlijks terugkerend Charity Event.

Het peloton vertrekt ’s morgens om 06.00 uur vanuit Charlois per bus naar Brugge. Vanaf het stadhuis in deze Belgische stad, waar zij worden verwelkomd door deelraadsvoorzitter Ed Goverde, de burgemeester van Brugge en Karel de Stoute zelf, keren zij per fiets terug. Tussen 17.00 en 17.15 uur komt het peloton aan op metrostation Slinge, waar zij feestelijk worden verwelkomd.
Bij vertrek vanaf de Burg in Brugge om 09.30 uur zal het door Steef Vooren geschreven Charlois Volkslied klinken en het Karel de Stoute gedicht van Rieneke Minderman uit Charlois.

Deze tour staat in het teken van Fietsen voor Sophia en Charlois 550 en wordt om die reden de Karel de Stoute Tour genoemd. Het praalgraf van Karel de Stoute en zijn dochter Maria van Bourgondië ligt in Brugge. Karel de Stoute trouwde drie keer. De derde huwelijksplechtigheid met Margaretha van York vond in 1468 plaats te Damme in het huis van baljuw Eustachius Wyts en werd gevolgd door een groots en luisterrijk huwelijksfeest te Brugge.

Route
De tocht gaat van Brugge via Damme, Sluis, Groede, Breskens, (overtocht met het veer), Vlissingen, Souburg, Middelburg, Serooskerke, Vrouwenpolder, Breezand, Werkeiland Neeltje Jans, Westenschouwen, Haemstede, Noordwelle, Ellemeet, De Brouwersdam over, Ouddorp, Goedereede, Stellendam, Hellevoetsluis, Heenvliet, Spijkenisse, Hoogvliet, Poortugaal, Rhoon naar uiteindelijk Charlois.

Begeleiding
Het peloton bestaat uit geoefende en minder geoefende fietsers. Ook Michel de Baan, dagelijks bestuurder deelgemeente Charlois, is van de partij. Natuurlijk is er de afgelopen periode flink getraind om nu de tocht te kunnen rijden. De verwachting is dat zij 143 kilometer lang een gemiddelde snelheid van 25 kilometer per uur aan kunnen houden. De ploeg wordt bijgestaan door een volgwagen voor proviand en om eventuele pechgevallen op te kunnen vangen en mee te nemen naar Charlois. Om technische mankementen op te vangen rijdt ook een wagen van FietsNED mee en motorbegeleiding die hun wielsporen hebben verdiend tijdens de welbekende BeatrixRun.

Hospitaal Slinge
In Charlois worden de sportievelingen opgewacht door familie en vrienden bij het metrostation Slinge. Daar staat die dag op het plein de WMO – Gezondheidsmarkt en het Hospitaal Slinge. De verwachting is dat de ploeg tussen 17.00 en 17.15 uur aankomt. In Hospitaal Slinge wordt meteen hun lichamelijke conditie gecheckt en gekeken of zo’n inspanning wel goed is voor het gestel.

Charlois 550
Charlois viert in 2012 haar 550-jarig bestaan als zelfstandig dorp en is sinds 1895 onderdeel van de stad Rotterdam. Samen met bewoners en buren laat Charlois dit jaar tijdens diverse activiteiten zien wat voor moois de deelgemeente te bieden heeft. Deze tour is een onderdeel van het programma rondom het 550-jarig bestaan en mede mogelijk gemaakt door Havensteder, Rabobank Rotterdam Zuid, Woonstad Rotterdam, Milot Reizen, Van der Leeden & Partners Accountants en Belastingadviseurs, DOCK, Albert Heijn (filiaal Zuidwijk), Charlois 550, Vitaal Pendrecht.