Anti – discriminatiedag en de Rozet van Respect

Woensdagmorgen 17 juni 2009 werd op de Beatrixschool een kunstwerk voor meer respect onthuld. Het ging om een ‘rozet van respect’. Een kunstwerk op het schoolplein, gemaakt door de leerlingen samen met kunstenares, Akelei Hertzberger.

Op 21 maart was het Anti Discriminatiedag. Op 21 maart 1960 werden 67 vreedzame demonstranten tegen het apartheidssysteem in Zuid Afrika doodgeschoten door de oproerpolitie in Sharpville.

De Verenigde Naties besloten deze dag uit te roepen tot de Anti Discriminatiedag. Tot voor een aantal jaren terug waren er programma’s in de deelgemeente georganiseerd door TREF – Charlois. Die stichting bestaat niet meer, maar er zijn wel plekken waar aandacht besteed wordt aan respectvol met elkaar’s cultuur omgaan. De Rozet van Respect is bij uitstek zo’n plek. Directeur Joop Verschoor van die school had de rozet het liefst op Plein 1953 gezien.

Dat is het hart van de wijk tenslotte.

Er is ook nog en poging gedaan een extra Rozet van Respect in Pendrecht aan te leggen in de maand van de zoektocht naar de Ziel van Pendrecht. De kosten konden echter niet gedekt worden.

De pelgrims gingen toch op maandag 21 maart 2011 naar de rozet voor de Beatrixschool en stonden even stil bij respectvol met elkaar omgaan.

Plony Kruithof droeg de attributen.

Op YouTube onder de Ziel van Pendrecht zijn zowel Plony als Joop Verschoor te zien en te horen bij dit kunstwerk.

Boet Lijnis Huffenreuter maakte bijgaande foto toen de school uitging en de ouders, TOS-sers en pelgrims even herinnerd werden aan de Rozet van Respect en hoe men in Pendrecht met elkaar omgaat. ‘Doe even gewoon’, zoals Joop Verschoor dat zo mooi zeggen kan. Geen grote woorden, niet hoogdravend, maar heel direct. Dat begint op school en legt via Thuis op Straat het contact met de huiskamers.