Bij het begin van 2013

JANUARI 2012
• Vanaf 1 januari neemt PIT 010 het welzijnswerk over van Charlois’ Welzijn, dit is het gevolg van een aanbesteding.
• Directeur Joop Verschoor van de Beatrixschool neemt afscheid, na 42 jaar dienstjaren in Pendrecht gaat hij met pensioen.
• De zorgwoningen van Aafje aan de Burghsluissingel worden officieel geopend door een bewoonster die met een enorme schaar een rood lint doorknipt (foto eerste rij links).

FEBRUARI 2012
• Op 6 februari begint om acht uur ’s morgens de sloop van Valckensteyn, na amper 40 jaar verdwijnt de toenmalige icoon van Pendrecht (foto eerste rij rechts).
• De nieuwe huurwoningen aan het begin van de Sliedrechtstraat zijn opgeleverd, deze huizen staan op de plek van de vroegere buurtwinkels.
In de Kijkerd bestaat 25 jaar. Het wijkmagazine begon destijds in de vorm van een schoolkrant maar verschijnt tegenwoordig als magazine.

MAART 2012
Valckensteyn is niet meer! Op 15 maart zijn de laatste muren omver gehaald en is het 14 verdiepingen hoge bejaardentehuis voorgoed verleden tijd.
• Het verpleeghuis Slingedael is gerenoveerd en aangepast aan de eisen van deze tijd, twee dagen na de officiële opening was er een open dag (foto tweede rij links).
• Tijdens de jaarlijkse Boomfeestdag zijn er in de Herkingenbuurt 29 nieuwe bomen aangeplant, één daarvan is een Toekomstboom.

APRIL 2012
• Op Plein 1953 wordt de blauwe walvis geplaatst, dat is het laatste eindelement van de kindvriendelijke routes die in 2010 zijn aangelegd.
• Regelmatig zijn er op zaterdag snuffelmarkten op Plein 1953 die voor verlevendiging van het Pendrechtse centrum zorgen (foto tweede rij rechts).
• Bij het metrostation komen twee vaste kiosken, deze zijn bedoeld als vervanging voor de mobiele verkooppunten.

MEI 2012
• Voor de derde keer is er een plantjesmarkt op Plein 1953 wat weer voor een gezellige drukte zorgde, de tassen met planten vonden gretig aftrek.
• De Silhouetten zijn onthuld, dit kunstwerk staat op de Meeuwenplaat en is ontworpen door Annemarie Theunissen (foto derde rij links).
• Opbouwwerker Rieks Westrik gaat met pensioen en ter gelegenheid daarvan is er een bijzondere bijeenkomst in de Sint Bavokerk.

JUNI 2012
• De Olympische Spelen Pendrecht beginnen met een wedstrijd met waterloopballen op de vijver van Plein 1953.
• De vroegere kosterswoning van de Christus Triomfatorkerk is verbouwd tot kinderdagverblijf Geliefd, bij de officiële opening laten kinderen ballonnen op (foto derde rij rechts).
• De Ostreaflat bestaat 10 jaar en daarom was er een feestavond voor de bewoners, ook was er een receptie voor genodigden.

JULI 2012
• In de Halsterenstraat worden de garagedeuren geschilderd en daardoor verdwenen per abuis de straatafspraken, na een maand stonden de teksten er weer op.
• De voormalige winkel van Hans Textiel wordt tijdelijk gebruikt door de Carnavalsgroep Elegance om de tooien en andere attributen voor het Zomercarnaval te maken (foto vierde rij links).
• Op het transformatorhuisje na zijn alle sporen van Valckensteyn uitgewist, het terrein is met gras ingezaaid want voorlopig wordt hier niet gebouwd.

AUGUSTUS 2012
• Ruim 80 mensen doen mee met de jaarlijkse iftar maaltijd bij het Turks Huis, de bezoekers zaten in het verenigingsgebouw of in de tent die op het terrein stond.
• De ingang van restaurant Zuiderkroon wordt verbouwd, er komt een tochtsluis die een einde moet maken aan de windvlagen als de deur open gaat.
• De Burghsluissingel krijgt twee nieuwe duikers, tijdens de werkzaamheden was de kruisende straat ter plekke afgesloten voor alle verkeer (foto vierde rij rechts).

SEPTEMBER 2012
• De jaarmarkt van de winkeliersvereniging op Plein 1953 wordt ook dit jaar opgeluisterd door muziek (foto vijfde rij links).
• Bij metrostation Slinge komen de wielrenners aan die in het kader van 550 jaar Charlois een fietstocht van Brugge naar Charlois hebben gemaakt.
• Regelmatig komen er buitenlandse delegaties op bezoek in Pendrecht, deze maand was dat een groep Denen die o.a. een wandeling door de wijk maakten.

OKTOBER 2012
• In de Zierikzeebuurt is een kinderfeest dat werd gehouden op het speelpleintje aan de Schuddebeursstraat (foto vijfde rij rechts).
• Per deelgemeente kan er een Opzoomerkanjer worden gekozen en in Charlois was de Halsterenstraat één van de genomineerden, de Pendrechtse straat eindigde op de tweede plaats.
• Wie regelmatig op Plein 1953 komt heeft zeker het groepje van vier zwanen wel eens gezien, de wit gevederde dieren voelen zich in Pendrecht helemaal thuis.

NOVEMBER 2012
• De website van Vitaal Pendrecht bestaat 10 jaar, de site is destijds opgezet door de Bewonersorganisatie Pendrecht en is later door Vitaal Pendrecht overgenomen.
Bien Hofman van Vitaal Pendrecht gaat met vroegpensioen en zij viert dat op grootse wijze met een symposium in de Open Hofkerk (foto zesde rij links).
• Opnieuw verdwijnt er een welzijnsvoorziening uit de wijk: de bibliotheek sluit na 53 jaar definitief de deuren.

DECEMBER 2012
• De oliebollenkraam staat voor de 40e keer in Pendrecht en daarom biedt Vitaal Pendrecht de eigenaren een bloemstuk aan.
• Het nieuwe regiokantoor van Woonstad Rotterdam is in gebruik genomen, het gebouw valt op door zijn moderne architectuur met veel glas (foto zesde rij rechts).
• Kerstfeest in Pendrecht: behalve de bekende activiteiten was er een nieuwe aflevering van de Radio Pendrecht Soap die in het teken van kerst stond.

Ik wens iedereen een heel voorspoedig 2013 toe!

Mario Bosch
dagburgemeester van Pendrecht