Bij het overlijden van Hans Dijkstal

Hij was voor het eerst in Pendrecht en had een week vooraf een kort voorbereidend gesprek gehad met de organisatoren van het bijzondere college ‘Pendrecht MediaLink!’
Zaterdag 8 augustus 2009 zorgde hij met zijn innemende manier van gespreksleiden dat het publiek, bewoners en professionals uit de wijk een interessante bijeenkomst van de Pendrecht Universiteit meemaakten.

Hij had als geen ander door dat de slechte pers voor veel bewoners, die in de wijk wonen en beroepskrachten, die bezig zijn met het verbeteren van de wijk, hen een doorn in het oog was. Hij had zelf die slechte pers aan den lijve meegemaakt als lijsttrekker van een partij, die aanvankelijk hoog in de peiling stond, door de Fortuijn-revolte een enorm verlies leed.

Samen met co-presentator en wijkbewoner Coen Nederpel maakte Hans Dijkstal er een onvergetelijke bijeenkomst van die 8ste augustus.

Veel mensen uit de wijk zijn hem daar dankbaar voor en kunnen hem moeilijk vergeten. Toen hem gevraagd werd of hij Armando Monsanto het lied ‘Sliedrechtstraat’ zou willen brengen, klonk er spijt in zijn stem. Hij zei dat hij dat na zijn operatie niet zou kunnen doen. Hij kon niet meer spelen. Het had hem mooi geleken. Hij was overigens zeer enthousiast over de musici op het college. En noemde ter afronding Pendrecht de meest romantische wijk van Nederland.

Redenen genoeg om op deze pagina even stil te staan bij het overlijden van oud-minister Hans Dijkstal.