Buren voor Buren in het Vrouwenhuis uitgelegd

Buiten scheen de zon en het was warm in het vrouwenhuis aan de Zijpe 12. Maar niemand die er last van had. Ademloos werd er geluisterd naar Esther Schouten, die het project Buren voor Buren uit de doeken deed.

De held van de maand, Corrie le Comte, zat naast Esther en ook een Corrie was er. Zij wordt vrijwillig geholpen door de held van de maand. Corrie wil eigenlijk niet van de term held horen. Zij haalt er haar schouders een beetje bij op. Ik doe gewoon mijn werk en Corrie is een schat. Alleen kan Corrie door omstandigheden een heleboel dingen niet zo goed meer. Zij werd ook een beetje bang door al die belangstelling.

De dames werd het hemd van het lijf gevraagd. En Esther wist overal antwoord op. Wat je wel en wat je niet kan doen als vrijwilliger. Zij bekijkt alle mensen, die zich melden voor vrijwilligerswerk en die hulp nodig hebben, op een indringende manier. Als ze vindt dat de ‘match’ niet gemaakt kan worden of dat de helper de kwaliteiten niet heeft om het werk te doen, zal ze haar mening erover geven. En gaat ze op zoek naar een andere manier om actief te zijn binnen Buren voor Buren.

Het werk geeft volgens haar enorm veel voldoening en er worden veel mensen op een zeer natuurlijke manier geholpen.

Adele van de Zichtbare Schakel lichtte haar werk ook toe.

Het moet gek lopen als de bijeenkomst niet geleid heeft tot nieuwe vrijwilligsters. Taal kan een probleem zijn, maar hoeft dat soms helemaal niet te zijn. Je hoeft geen perfect Nederlands te kunnen spreken, als je maar begrijpt waarmee je bezig bent en als je de vraag maar begrijpt