Buurt boos over ‘illegale annexatie’ tuin

Naast het gebouw dat de vereniging Turks Huis in Pendrecht huurt aan de Oosterlandstraat 2 ligt de groenvoorziening van het flatcomplex aan de Kerkwervesingel hoek Slinge.
De vereniging maakte een opening in de heg en ruimde de verwaarloosde hoek van de tuin op. Zwerfvuil en wateroverlast zorgde voor stank en ongedierte in het verenigingsgebouw van het Turks Huis in Pendrecht. Ze reden er zand in en legden een betegeld stukje van 3 bij 4 meter aan. Vragen om toestemming had in verleden geen effect. Vorig jaar steunde voorzitter Dick Lockhorts het plan. Eerder had gebeidsmanager van Pendrecht Zet Door, Duco de Bruijn, tegen het bestuur gezegd dat ze het gewoon moesten doen.
De groenvoorziening is van de gemeente, maar het ‘vruchtgebruik’ is destijds uitgegeven aan de Vereniging van Eigenaren van het flatcomplex.

De Vereniging van Eigenaren reageert alsof hen groot onrecht is aangedaan. Onder de kop: “Buurt boos over ‘illegale annexatie’ tuin” staat er in De Maasstad van woensdag 1 juli 2009:

Bewoners van een complex aan de Kerkwervesingel missen sinds enkele weken een deel van hun tuin. Het Turks Huis Pendrecht heeft een heg verwijderd en een deel van de tuin betegeld. Ze zeggen mondelinge toezegging van Dick Lockhorst te hebben. Die ontkent echter. Omwonenden, onaangenaam verrast door de annexatie, willen de oude situatie terug.
,,We willen dat ze die tegels weghalen en de heg terugplaatsen”, vertelt bewoonster Jeannine Poel. ,,Ze hebben gelukkig wel een hek geplaatst. Zonder onze heg was de tuin ineens voor iedereen toegankelijk, terwijl dat niet de bedoeling is. Die tuin is voor de bewoners van het complex. Twee jaar terug heeft iemand van Het Turks Huis Pendrecht al eens iets geopperd over dat stuk tuin. Wij zeiden toen meteen ‘nee’. We hebben de wijkagent geïnformeerd, maar die kan niets doen. Ze beweren dat deelraadsvoorzitter Lockhorst hiervoor toestemming heeft gegeven. Dat kunnen wij ons niet voorstellen.” Volgens C. Atacar, voorzitter van Het Turks Huis Pendrecht en opbouwwerker Rieks Westrik van Charlois Welzijn ging het om een verwaarloosd stuk tuin waar iedere keer water stond dat overlast veroorzaakte voor het pand van de vereniging. ,,De zaak is met de gebiedsmanager en deelgemeente besproken. Er was een mondelinge toezegging”, aldus Westrik. Dick Lockhorst spreekt dit tegen. ,,Ik heb gezegd dat de VVE eigenaar van de grond. De deelgemeente is geen partij in dit geheel. Als de VVE geen problemen heeft, heb ik ook geen problemen. Meer heb ik niet gezegd.”

Voorzitter van de vereniging Turks Huis in Pendrecht, Sedat Atacan, doet verwoede pogingen om met de Vereniging van Eigenaren in gesprek te komen en te overleggen. De VvE wil van geen gesprek weten. De steun, die het bestuur van de vereniging dacht te hebben van het deelgemeentebestuur valt door de dreigende toon van de brieven van de VvE ook weg. Er ligt inmiddels naast twee aangetekende brieven van de VvE ook een brief van de deelgemeente met de opdracht de opgeknapte plek in oude staat terug te brengen. Oude staat?

Opbouwwerker, Rieks Westrik, heeft buurtbemiddeling Charlois gevraagd om te bemiddelen. Clasien Kramer, die het gebouw nog kent vanuit de tijd dat zij er werkte voor Onze WoonGemeenschap, wil ook graag helpen om tot een voor beide partijen acceptabele oplossing te komen.