Buurtagent Appeldoorn maakte prima tijd met team 7 in de RoPaRun

Het was een drukte van jewelste op de Coolsingel. Alles was hermetisch afgezet. Hoe kom je dan bij een loper en zijn team? Samen met 273 andere teams rennen ze op de finish af en nemen de medailles in ontvangst en dan?

“Zojuist zijn op een drukke Coolsingel de drie snelste teams gehuldigd. Winnaar van Roparun 2009 is geworden Team 17 “op herhaling” met een gemiddelde snelheid van 16,50 km/u. Tweede is geworden Team 9 Cegelec Runners met een gemiddelde snelheid van 16,35 km/u en derde Team 158 Tieleman-EECV runners1 met een gemiddelde snelheid van 16,28 km/u. De winnaars kregen uit handen van Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam de prijzen uitgereikt”, meldde de officiële website van de tocht van Parijs naar Rotterdam.

Teams leggen de afstand af in een estafette en laten zich dik door sponsors betalen voor het goede doel de kankerbestrijding. Het geld gaat onder andere naar de Daniel den Hoedkliniek. Wat 17 jaar geleden als een soort van grap begon groeide uit tot een mega-evenement. Waarvoor niet alleen Rotterdam van slag raakt, maar onderweg ook van alles en nog wat gebeurt om de teams een hart onder de riem te steken. Op een gegeven moment doorkruisten er ergens in België twee sportevenementen elkaar. Wielrenners in volle wedstrijd rolden een stukje over het parcours van de RoPaRunners.

Zie voor de details www.roparun.nl

Onder de 237 teams was er een team met rugnummer 7 met politiemensen van Rotterdam Rijnmond en Henri Appeldoorn, buurtagent in Pendrecht maakte deel uit van dit team. Maar hoe vind je zo’n team in een heksenketel midden in Rotterdam. En dan ineens op het fietspad, wie komen daar aan? Precies het team met Henri Appeldoorn. Hij is net zo verbaasd als de vertegenwoordiger van Vitaal Pendrecht, dat ze elkaar treffen.

Ze hadden gerekend om rond half drie terug te zijn in de Maasstad, maar dat werd even voor 2 uur. “Het had nog veel sneller gekund, maar we zijn het een beetje kalmer aan gaan doen. En er waren wat lichte blessures, dus die hebben we even verholpen”, aldus een glunderende Henri op de Coolsingel.

Eerst ging de duim omhoog en later brak er een glimlach door op zijn vermoeide kop. Wat denk je? Weinig slaap de afgelopen dagen en samen in estafette 500 kilometer lopen dat je leven ervan hangt. Iedere loper legt bijna twee marathons af.
En lopen voor je leven? Het gaat hen om het leven van anderen. Iedereen heeft wel iemand in gedachten. Er werd bij de finish dan ook veel naar de heldere lucht gewezen en tranen gelaten.

Henri, je bent een kanjer. Maar dat hoef je in Pendrecht niet te vertellen. Bij de marathon hingen de winkeliers zelfs een spandoek voor hem op om hem aan te moedigen. En dat hardlopen komt hem prima van pas, kan ie beter zijn werk doen in de wijk.